Bromsande hjul ger kraft åt Volvos ladd-hybrid

2011-02-21 10:52  

Om två veckor visas Volvo V60 laddhybrid på bilmässan i Genève. Men redan nu har Volvo släppt teknisk information. Bland annat laddar bakhjulen bilen när batteriet sinar.

Tanken bakom laddhybriden är att den ska hämta merparten av energin från elnätet. Kortare sträckor ska den kunna drivas av enbart elmotorn på 50kW (70 hästkrafter).

Men under längre sträckor fungerar bilen som en normal parallellhybrid. Elmotorn, som driver bakhjulen, hjälper till vid start och accelerationer. När laddningen sjunker under en viss nivå laddas batteriet med hjälp av bromsande bakhjul.

I stadskörning laddas batteriet när man trycker på bromspedalen. Då fungerar elmotorn som bromsande generator. På landsvägskörning laddas batteriet genom att bakhjulen bromsar lätt, medan dieselmotorn fortsätter att driva bilens framhjul. Det ska ske utan att föraren märker något.

Via knappar på instrumentpanelen kan föraren välja mellan tre körlägen: ren el, hybrid och kraft. I det senare läget utnyttjas både dieselmotorns och elmotorns maximala effekt och vridmoment.

Om föraren inte gör något aktivt val startar bilen i hybridläget. Föraren kan då ställa in den planerade körsträckan så att merparten av energin i batteriet används.

Förbrukningen anges till 1,9 liter per 100 km. Men den siffran gäller bara för den standardiserade körcykeln. Hur mycket bilen drar under en längre körning vill Volvo ännu inte ange.

På halt underlag blir bilen fyrhjulsdriven, med en elektronisk koppling mellan fram- och bakaxlar. I den produktionsnära prototyp som visas i Genève kopplas fyrhjulsdriften in med en knapp på instrumentpanelen.

Nästa år ska bilen börja tillverkas, men något pris har Volvo inte angett. Det lär dock inte bli någon billig bil. Dels morrar Volvos värstingdiesel, med 215 hästkrafter (150 kW) under motorhuven. Och dels är bilen lyxutrustad med bland annat speciallack och exklusiv läderklädsel.

Volvo V60 laddhybrid

Dieselmotor:   2,4 l, 5 cylindrar, turbo, 150 kW (215 hk), 440 Nm

Elmotor:    50 kW (70 hk), 200 Nm

Acceleration:    6,9 sekunder (0-100 km/h)

Batteri:  litiumjon, 12 kWh (varav 11,3 kWh effektivt)

Räckvidd:   upp till 50 km på enbart el, med full tank 1200 km

Laddningstid:   3h (230V/16A)

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt