Brasse-Gripen får vänta

2011-03-02 09:47  
Det första ombyggda exemplaret av det som Saab kallar Gripen Next Generation och som har de egenskaper som offereras still Brasilien. Foto: Peter Karlsson/Saab

Brasiliens försvarsminister Nelson Jobim har nu bekräftat att det inte blir någon flygplansaffär i år. Det är ett bakslag för Saab som hade hoppats på ett beslut direkt efter årsskiftet.

Brasiliens nya president Dilma Rousseff inleder sin presidentperiod med budgetnedskärningar på motsvarande 200 miljarder kronor.

Dels vill hon med en stramare budget få bukt med  inflationen , dels behöver hon styra över pengar för att reparera skadorna efter de allvarliga jordskreden som drabbade Brasilien i vintras.

Det första som får stryka på foten är den väntade upphandlingen av 36 nya stridsflygplan för motsvarande 30-50 miljarder kronor.

Affären såg ut att vara klar redan i höstas, när dåvarande presidenten, Lula da Silva, kramade om Frankrikes president Nicolas Sarkozy under nationaldagsfirandet och sade att det franska planet var bäst.

Men då protesterade chefen för det franska flygvapnet, liksom industriförbunden i Sao Paolo-regionen. De förordade svenska Gripen eftersom den var billigast i inköp och drift och att Saabs offert skulle gynna brasiliansk industri mer än de övriga offerterna.

Det slutade med att Lula da Silva sköt beslutet vidare till sin efterträdare Dilma Rousseff, som tillträdde vid årsskiftet.

Alla trodde då att det skulle bli ett snabbt avslut – men nu ser det ut att bli samma långbänk som tidigare.

Brasiliens planer på att förnya sin flygplansflotta går nu in på elfte året.

Den första upphandlingen, som hade namnet F-X1, annonserades för tio år sedan, men lades på is när Lula da Silva blev president för åtta år sedan - även då av ekonomiska skäl.

En ny upphandling, F-X2, påbörjades för två år sedan och till finalen gick svenska Saab, franska Dassault och amerikanska Boeing.

Under hösten har det pågått ett intensivt lobbyarbete från de tre säljande företagen.

Saab har bland annat satsat pengar på ett forskningscentrum i Sao Paolo, en satsning som enligt Saab kommer att fortsätta oavsett hur det går i flygplansaffären.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt