Brasilianska flygtekniker redan inne i Jas-fabriken

2009-09-21 14:44  
Saab öppnar Jas-verkstäderna för brasilianska flygingenjörer. Foto: SAAB

20 flygingenjörer från Brasilien har redan landat i Linköping för att börja jobba med den nya "superjasen" Gripen NG som Saab vill sälja till Brasilien.

Samarbetet innebär en total kartläggning av all teknik i Gripenplanet och tillgång till alla känsliga delar av Saabs verkstäderi Linköping. .

Det avslöjar Anne Lewis-Olsson, informationschef för Saabs Gripen-affärer med Brasilien, Indien, Sydafrika och Thailand.

De brasilianska ingenjörerna ska vara kvar i Linköping i ett halvår.

Nästa år kommer 20 Saabingenjörer att börja jobba i Brasilien tillsammans med 150 ingenjörer från de brasilianska företag som Saab nu inlett samarbete med.

Gripen har fått en ny chans
Tekniköverföringen mellan Saab och de brasilianska teknikföretagen redan börjat, skriver Anne Lewis-Olsson i ettpressmeddelande.

Brasiliens regering har beslutat att ge de budgivande företagen Saab, Boeing och Dassault en ny chans att förbättra sina offerter och Saab satsar nu stenhårt på att möta franska Dassaults utspel om tekniköverföring.

De nya offerterna ska vara inne senast den 2 oktober.

Bygga upp en flygindustri i Brasilien
Saab har valt ut fem brasilianska företag som man vill samarbeta med – Akaer, Friuli, Winnstal, Minoica och Imbra Aerospace. De uppträder gemensamt under holdingbolaget T1.

Chefen för Akaer, Cesar Augusto da Silva, säger i pressmeddelandet att det konkreta samarbetet mellan Saab och de fem brasilianska företag började redan den 31 augusti.

För de brasilianska företagen är samarbetet med Saab en mycket stor sak.

Flygindustrin i Brasilien är begränsad till utveckling och produktion av det brasilanska matarflygplanet Embraer och militärplanet Super Tucano. Det finns också en militär avdelning som bland annat integrerar Ericssons AEW-radar på Embraer 145.

Men Brasilien saknar industriell kunskap om överljudsplan och det är det som Saab nu erbjuder.

Målet för T1-konsortiet är att bygga upp ett tekniskt avancerat flygindustricentrum i Brasilien som ska kunna bygga kompletta Gripenplan och inte bara vara underleverantörer.

- Poängen med samarbetet är att vi inte bara ska tillverka utan veta hur vi ska tillverka. Och vi har redan börjat den processen, säger Akaers tekniska chef Ricardo Fontes.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt