Fordon

Brantare stigning kan ge tystare flyg

”Märkbart tystare motorer kommer inte förrän om 15-20 år” säger Mats Åbom, professor i teknisk akustik vid KTH. Men utveckling för att minska flygbuller pågår hela tiden. Foto: TT

Brantare starter och landningar är det hetaste tipset för att på kort sikt minska flygbullret. På längre sikt kan det handla om att anpassa trafiken efter vindriktningen.

Publicerad

På fredag invigs Centrum för hållbar luftfart vid KTH, ett forskningscentrum vars främsta syfte är att minska flygbuller.

– Det är det mest ovanliga jag har varit med om som professor. Jag satt på mitt rum när telefonen ringde, någon sa ungefär: ”hej det är från Swedavia, vi håller på med en förlikning och ska satsa 50 miljoner på forskning om flygbuller, vi behöver prata lite”, berättar Mats Åbom, professor i teknisk akustik vid KTH och föreståndare för det nya forskningscentrum som blev resultatet av samtalet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här