Fordon
Bränslecellsforskare: ”Stark potential trots kort livslängd”
Göran Lindbergh, bränslecellsforskare och professor i tillämpad kemi vid KTH. Foto: Peter Larsson
Tiotusen timmars livslängd brukar anses som en ekonomisk brytpunkt för bränsleceller i personbilar, men Powercells stack väntas bara hålla hälften så länge i ett yrkesfordon. Göran Lindbergh, bränslecellsforskare vid KTH, tror dock att vätgaslastbilar har framtiden för sig.
Powercells laboratorieberäkningar indikerar att S3-stacken inte kan förväntas klara mer än 5 000 timmar, i en distributionslastbil som gör många stopp och starter.
– Det innebär ju att man kommer att behöva byta bränslecell under fordonets livslängd, och det är förstås en akilleshäl i ett kommersiellt fordon. Men det kanske inte behöver vara så märkvärdigt egentligen. I en vanlig bil byter man ju kontinuerligt oljefilter, tändstift och så vidare, säger Göran Lindbergh.