Fordon

Bränslecellsforskare: ”Stark potential trots kort livslängd”

Göran Lindbergh, bränslecellsforskare och professor i tillämpad kemi vid KTH. Foto: Peter Larsson

Tiotusen timmars livslängd brukar anses som en ekonomisk brytpunkt för bränsleceller i personbilar, men Powercells stack väntas bara hålla hälften så länge i ett yrkesfordon. Göran Lindbergh, bränslecellsforskare vid KTH, tror dock att vätgaslastbilar har framtiden för sig.

Publicerad

Powercells laboratorieberäkningar indikerar att S3-stacken inte kan förväntas klara mer än 5 000 timmar, i en distributionslastbil som gör många stopp och starter.

– Det innebär ju att man kommer att behöva byta bränslecell under fordonets livslängd, och det är förstås en akilleshäl i ett kommersiellt fordon. Men det kanske inte behöver vara så märkvärdigt egentligen. I en vanlig bil byter man ju kontinuerligt oljefilter, tändstift och så vidare, säger Göran Lindbergh.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här