Bränslecellsbilen ska köra japaner på månen

2019-07-17 14:14  

Japans rymdmyndighet har gett Toyota uppdraget att bygga en bränslecellsdriven månbil. Den ska klara av att rulla mer än tusen mil.

Månkapplöpningen är onekligen i full gång, och nu har Japan Aerospace Exploration Agency säkrat en pusselbit i sin planerade expeditionen för 2029. Myndigheten har tecknat ett avtal med Toyota om att gemensamt utveckla prototyper av månbilar, och de kommer primärt drivas av bränsleceller.  

Det färdiga fordonet ska vara trycksatt och klara av att transportera astronauterna mer än tusen mil. Månbilen kommer bli drygt sex meter lång, 518 cm bred och 381 cm hög. Kupén ska ha plats för två personer – men vid en nödsituation måste utrymmet kunna husera fyra astronauter.

Vinsch i fronten

Modellen får sex hjul och ska utrustas med en vinsch i fronten, för mer kniviga situationer i månsanden. Frågan är bara vad astronauterna ska kroka fast den i? Elförsörjningen kommer backas upp av solpaneler, men bränslecellerna levererar huvudkraften.

Samarbetet mellan Jaxa och Toyota kommer att präglas av olika fokusområden. Målet för 2019 är att fastställa de tekniska specifikationer som prototyperna måste leverera, och nästa år inleds konstruktion och tester av fordonens delar, med målet att påbörja bygget av en prototyp. Under 2021 ska både delar och den färdiga rovern slutligen testas för att se om tekniken håller för en slutgiltig version, med adress månen.

Syrgas behövs

Inom sitt Lunar Exploration Program planerar Jaxa ett antal obemannade och bemannade expeditioner till månen, där japanska astronauter ska samverka internationellt vid framtida månbaser. Det rapporterar Tech Crunch.

En bränslecell genererar elektricitet genom att syre och väte reagerar och bildar vatten. Eftersom det inte finns en atmosfär med syre på månen, som på jorden, måste trycksatt syrgas användas tillsammans med den lagrade vätgasen.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt