Fordon

Bränsleceller tog hem segern i Tyskland

Teknologerna på NTNU i Trondheim tog hem seger i Urban Concept-klassen med sin bränslecellsdrivna NTNU-bil som rullade 1 246 kilometer på motsvarande 1 liter bensin.
Bränslecellsdrivna Innovator från teamet FL Smith Roadrunner från DTU i Lyngby kom tvåa i prototypklassen efter "omöjliga" Microjoule med 3 549 kilometer. Men NTNU blev tävlingens bästa vätgasdrivna fordon.
DTU tävlade också i stadsbilsklassen med DTU Dynamo som drivs av flytande DME. Här blev det en tredjeplats i stadsbilsklassen efter vätgasdrivna NTNU och Sharky, men en förstaplats förbränningsmotor-kategorin.
Estetisk elegans, aerodynamisk effektivitet och ingenjörsmässig överlägsenhet gav stadsbilen Frost från högskolan i Östvold i Norge pris för bästa design.

De fem svenska Eco Marathon-bilarna blev utklassade av norska, danska och finska teknologbyggen i helgens tävlingar i Tyskland. Bäst gick det för de norska och danska bränslecellsbilarna - och för det danska DME-bränslet.

Publicerad

UPPDATERAD med info om vad som gick snett för de svenska bilarna.

Vätgas, bränsleceller och dimetyleter, DME, var vinnande koncept i studenternas snålbilstävlingar på Euro Speedway-banan i Lausitz söder om Berlin i helgen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här