Fordon

Botniabanan byggs i Kumla

Landets längsta järnvägsrälser, nästan en halv kilometer långa, tillverkas i Sannahed mellan Kumla och Hallsberg.

Publicerad

Det är företaget Industrispår som svetsar de rekordlånga rälserna, exakt 420 meter, som sedan ska läggas ut på Botniabanan, enligt tidningen Spåret.

Till Sannahed, Banverkets gamla svetsanläggning, kommer det in 60 meter långa rälsdelar. De läggs upp på ett band, går in i en stor svetshall, där de först svetsas ihop, sedan kyls. Bandet för dem därpå vidare genom en slipningsprocess och genom två små hus där de riktas.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här