Fordon

Bosporen får tvillingkanal

En ny vattenförbindelse mellan Svarta havet och Marmarasjön ska invigas 2023. Foto: Per Luthander
Så ska den nya vattenförbindelsen se ut (klicka för större bild).

Istanbul. Den har jämförts med Suez- och Panamakanalen. En ny vattenförbindelse mellan Svarta havet och Marmarasjön ska invigas 2023, lagom till den turkiska republikens 100-årsjubileum – om premiärministern Recep Tayyip Erdogan får som han vill. Men Canal Istanbul möter kraftiga protester från ekonomer, politiker och miljöorganisationer.

Publicerad

Sju gånger under de senaste 500 åren har makthavare i regionen drömt om att gräva en kanal mellan de två haven för att underlätta transporter, inte minst militära.

Strax före de allmänna valen sommaren 2011, lanserade premiärminister Recep Tayyip Erdogan Canal Istanbul, en helt ny förbindelse parallellt med den hårt trafikerade och svårnavigerade Bosporen. Kanalen, om den genomförs, blir mellan 40 till 50 kilometer lång, ungefär 150 meter bred och 25 meter djup. Exakt var den ska grävas är ännu hemligt, men utomstående experter placerar den nordväst om Bosporen, på den europeiska sidan av Istanbul.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här