Bose smarta fjädring kan få nytt liv i autonoma bilar

2018-05-09 07:24  
Foto: Bose / Clearmotion

Högtalartillverkaren aktiva fjädring ”Bose Ride” verkar få en renässans. Nu har den bortglömda innovationen köpts upp, och en komprimerad version kan hamna i autonoma bilar.

Det kan verka märkligt att ett företag som specialiserat sig på att utveckla högtalare plötsligt lanserade en aktiv fjädring 2004. Men grundaren Amar Bose hade länge haft ett stort intresse för området, och hans idé var smått genialisk.

Han använde Bose högtalarteknik för att skapa en intelligent fjädring som kunde förutse och anpassa sig efter vägens ojämnheter. Resultatet var imponerande – det bevisades av företagets två Lexusbilar, där den ena hade utrustats med Bose Ride. Se demonstrationsfilmen nedan.

Tekniken byggde på elektromagnetiska motorer som anpassade fjädringen. Allt styrdes av avancerade algoritmer, och nyckeln var att justeringarna skedde blixtsnabbt. Exempelvis kunde systemet reagera på ett potthål genom att pressa ned hjulet i gropen och därmed undvika den obligatoriska smällen.

Tekniken kunde till och med lyfta bilen, vilket Bose demonstrerade genom att låta sin Lexus hoppa över en bit järnvägsräls i hög fart.

Ger minskad krängning i kurvor

Tekniken gav en ökad säkerhet med bättre grepp och en minskad krängning i kurvorna – men tyvärr var systemet för tungt, komplicerat och dyrt för att nå kommersiella framgångar. Nu har dock innovationen fått nytt liv.

Det är Massachusetts-baserade ClearMotion som har köpt upp rättigheterna till Bose Ride. Med de senaste 14 årens teknikutveckling har uppstartsföretaget lyckats förminska systemet radikalt – och uppenbarligen är det många som tror att Amar Bose koncept kan få en renässans.

ClearMotion har lyckats samla in hela 885 miljoner kronor för att kommersialisera produkten. Många tror att tekniken kan bli en viktig beståndsdel i autonoma bilar, för att göra kupén till en stabil arbetsplats.

John Edgren

Mer om: Autonoma fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt