Bosch: Pengarna finns i autonoma lastbilar

2017-09-21 06:31  
Johannes-Jörg Rüger (till höger på bilden) är chef för kommersiella- och off road-fordon på Robert Bosch GmBH. Foto: Bosch

Audi utannonserade stolt att de var först med nivå 3 självkörande bilar. Men även om det är ett steg framåt i automation – så är det inte tillräckligt. I varje fall inte om man ser längre än till ”komfort”. 

Det var under konventet SAE COMVEC 17 som Bosch chef för kommersiella och terränggående fordon, Johannes-Jörg Rüger, pratade om framtiden för självkörande fordon. Och han menade att även om man kommit en bra bit på vägen – så är det fortfarande långt kvar.

I sitt anförande berättade Rüger att ett fullt autonomt fordon lär ha runt 100 miljoner rader programmering – vilket är ungefär sex gånger mer än flygmjukvaran som sitter i en Boeing 787 Dreamliner. 

Att göra en självkörande lastbil må vara en komplex uppgift, men vinsterna med det är enorma.

– Kommersiella fordon spelar en ännu viktigare roll i automationen av trafik [än passagerarbilar]. I passagerarbilar är autonom körning en fråga om komfort, det är skönt att slippa hålla händerna på ratten och få tid med något annat. Men pengarna ligger i den kommersiella sektorn, sa Rüger.

Läs mer:

Läs mer: Audi A8 blir först med autonoma tekniken

Boschchefen menade att om en lastbil kan köra mellan A och B säkert utan förare så bemöter den två problem i ett. Dels trafiksäkerhet och bristen på förare – men även de totala logistikkostnaderna. 

– Men då pratar vi autonomi på nivå 4 och 5. Nivå 3 har alla sensorer, men det krävs fortfarande att föraren är med i beräkningen – då är vinsterna begränsade och kostnaderna är nästan oförändrade. 

Tyska Bosch är en av bilindustrins giganter, men det var bara för två år sedan som de började nalkas självkörande teknik för kommersiella fordon. Och där kunde företaget se ett lite annat behov än på personbilssidan.

– Logiskt så introducerar man nivå 1-funktionalitet sen 2,3,4,5. Men steget upp till nivå 3 kräver stora investeringar, och då måste man se på fördelarna och se om de verkligen är större än kostnaderna för automationen. Ur det perspektivet är nivå 4,5 mer attraktiva.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt