Fordon

Bosch: Pengarna finns i autonoma lastbilar

Johannes-Jörg Rüger (till höger på bilden) är chef för kommersiella- och off road-fordon på Robert Bosch GmBH. Foto: Bosch

Audi utannonserade stolt att de var först med nivå 3 självkörande bilar. Men även om det är ett steg framåt i automation – så är det inte tillräckligt. I varje fall inte om man ser längre än till ”komfort”. 

Publicerad

Det var under konventet SAE COMVEC 17 som Bosch chef för kommersiella och terränggående fordon, Johannes-Jörg Rüger, pratade om framtiden för självkörande fordon. Och han menade att även om man kommit en bra bit på vägen – så är det fortfarande långt kvar.

I sitt anförande berättade Rüger att ett fullt autonomt fordon lär ha runt 100 miljoner rader programmering – vilket är ungefär sex gånger mer än flygmjukvaran som sitter i en Boeing 787 Dreamliner. 

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här