Bosch nya eldrivlina ska locka snåla biltillverkare

2017-09-13 16:14  
Produktionsstart av Bosch e-axle kommer som senast inledas under 2019. Foto: Bosch

Nu lanserar elektronikjätten en egen eldrivlina. Bosch e-axle kan leverera upp till 402 hästkrafter – den platsar dessutom i allt från små stadsbilar, till suvar och lätta lastbilar.

Framtiden kom snabbare än vad biltillverkarna hade trott. Redan nu efterfrågar allt fler kunder ett alternativ till förbränningsmotorn. Men de producenter som siktar på att elektrifiera sin fordonsflotta måste bygga upp kunskap och teknik inom områden där andra branscher redan har ett försprång. Det här vill Bosch utnyttja.

I dag sitter företagets komponenter i en halv miljon el- och hybridbilar – och nu lanserar den tyska elektronikjätten en helt ny eldrivlina. Bosch e-axle inkluderar motor, växellåda samt alla styrenheter och övrig elektronik. Det enda som inte ingår i paketet är batterier och mjukvara.

Drivlinan kan leverera från 67- till 402 hästkrafter, och upp till 6 000 Nm. Den kompakta storleken gör att e-axle platsar i allt från små stadsbilar till suvar – och ända upp till lätta lastbilar. Tillverkaren hävdar att drivlinan erbjuder en bättre acceleration och kan hålla höga hastigheter under längre perioder jämfört med många konkurrenter.

Läs mer: Hetaste nyheterna på Frankfurtmässan

Bosch har förvisso tillverkat eldrivlinor tidigare, till Peugeot 3008 och Fiat 500e – men dessa var inte integrerade på samma sätt som e-axle. Tanken bakom satsningen är att erbjuda ett billigt men specialanpassat alternativ för de tillverkare som inte vågar satsa på en egen utveckling.

– E-axle är startpaket-drivlinan för elbilar – även för etablerade biltillverkare. Den hjälper dem att spara värdefull utvecklingstid och att få ut sina elfordon på marknaden snabbare, säger Dr. Rolf Bulander, ordförande för Bosch Mobility Solutions business sector i ett uttalande.

Och förtjänsten handlar inte bara om tidsbesparingar. Övergången till elektrifierade fordon är extremt dyr. Daimlers kalkyl kan ge en fingervisning om kostnaderna. Deras ambition är att alla konventionella modeller som erbjuds år 2022 även ska finnas som elbilsversion. Företaget räknar mad att det krävs en besparing motsvarande 9,5 miljarder kronor till 2025 – det år då elfordon och konventionella fordon beräknas kosta lika mycket att tillverka.

Produktionsstart av Bosch e-axle kommer som senast inledas under 2019.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL