Bosch: ”Det här kommer göra oss till marknadsledare”

2017-10-12 12:40 Felix Björklund  

Ett nytt hybridbilsbatteri – i plast. Bosch anser att innovationen kommer göra elektrifierade bilar tillgängliga för den stor massan, och företaget till en marknadsledare.

Det är inte länge sedan som Volvo gick ut och sa att ”alla bilar ska vara elektrifierade 2019”. Med uttalandet menar Volvo att man kommer sätta in ett kompletterande hybridsystem till sina förbränningsmotorer. Detta bygger till stor del på den nyutvecklade 48 volts-arkitekturen.

Även andra tillverkare har samma tankar om 48 volts-system – även om de inte har gått lika långt som det svenska märket, som sagt att alla modeller ska ha det.

Tyska teknikjätten Bosch har nu gått ut och avslöjar att man lyckats ta fram ett nytt sorts batteri för just dessa 48 volts-hybrider. Den stora fördelen med batteriet är dels att det ska vara enkelt att integrera samt att det är billigare än vad tidigare batterier varit.

Just dessa två parametrar gör att hybridiseringen kan nå ner till kompakt- och minibilssegmenten – som traditionellt är mycket mer priskänsliga.

Tyskarnas hemlighet för att uppnå detta är dels att batteriet inte behöver någon kylning, samt att höljet är av plast – inte metall som brukar användas. Att ha plast runt batterierna är komplicerat. Litiumjon-celler expanderar när batteriet laddas, och växer även till under sin livscykel – därför måste plasten vara tämligen stresstålig. Utan att gå in på detaljer säger Bosch att man ”arrangerat cellerna på ett sätt som gör att plasten tål trycket”.

Batteriet är en del i den satsning på elektromobilitet som Bosch plöjer ner 400 miljoner euro om året i.

– VI demonstrerar att det finns fler sidor av ett batteri än att de ska prestera snabbare, starkare, längre – istället har vi hittat en passande användarvänlig lösning, säger Michael Budde, chef för Bosch Battery Systems, i ett pressmeddelande.

Enligt Bosch är efterfrågan på den här typen av batterier enorm, särskilt i Kina – och företaget har redan dussintalet kunder som beställt produktion. Bosch säger att batteriet kommer att börja produceras i slutet av 2018, och att innovationen kommer ge prisvärda hybrider för den stora massan.

– Vi är övertygade om att det här kommer göra oss till marknadsledare för 48 voltsbatterier, säger Budde.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt