Fordon

Borg Warner: Fyrhjulsdrift är här för att stanna

Framgångarna för den svenska "intelligenta" Haldexkopplingen från Borg Warner i Landskrona fortsätter. I år kommer det att säljas mer än en miljon Haldexkopplingar till världens bilfabriker. Tacka VW-chefen Ferdinand Piëch för det.

Publicerad

Är fyrhjulsdrift en onödig sak som invaggar bilföraren i en falsk säkerhet? Den frågan aktualiserades efter trafikforskaren Matteo Rizzis rapport i måndags om att fyrhjulsdrivna bilar är lika olycksdrabbade som tvåhjulsdrivna. Dessutom är de ofta inblandade i olyckor i höga farter.

- Det här påminner om hur det vara på i slutet av 1980-talet när Bosch lanserade de första ABS-bromsarna. Försäkringsbolagen sänkte då premierna för de bilar som hade ABS-bromsar eftersom de ansågs mer trafiksäkra. Men försäkringspremierna höjdes snabbt igen. ABS-bilarna var inblandade i minst lika många olyckor som bilar utan ABS, helt enkelt för att ABS-förarna invaggades i falsk säkerhet och körde för fort i kurvorna.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här