Borg Warner: Fyrhjulsdrift är här för att stanna

2015-03-18 09:25  

Framgångarna för den svenska "intelligenta" Haldexkopplingen från Borg Warner i Landskrona fortsätter. I år kommer det att säljas mer än en miljon Haldexkopplingar till världens bilfabriker. Tacka VW-chefen Ferdinand Piëch för det.

Är fyrhjulsdrift en onödig sak som invaggar bilföraren i en falsk säkerhet? Den frågan aktualiserades efter trafikforskaren Matteo Rizzis rapport i måndags om att fyrhjulsdrivna bilar är lika olycksdrabbade som tvåhjulsdrivna. Dessutom är de ofta inblandade i olyckor i höga farter.

- Det här påminner om hur det vara på i slutet av 1980-talet när Bosch lanserade de första ABS-bromsarna. Försäkringsbolagen sänkte då premierna för de bilar som hade ABS-bromsar eftersom de ansågs mer trafiksäkra. Men försäkringspremierna höjdes snabbt igen. ABS-bilarna var inblandade i minst lika många olyckor som bilar utan ABS, helt enkelt för att ABS-förarna invaggades i falsk säkerhet och körde för fort i kurvorna.

Det berättar Ulf Herlin, affärsutvecklingschef på Borg Warner Torq Transfer System AB i Landskrona, för Ny Teknik.

Ulf Herlin arbetade då som relativt nyutexaminerad KTH-ingenjör på Robert Bosch Gmbh just med ABS-systemet, där han själv har ett patent. Bosch hade då köpt företaget Teldix i Heidelberg, som tagit fram de första prototyperna till ABS, "antiblockiersystem".

- I dag är elektroniska broms- och antispinnsystem standard i alla bilar. Ingen tänker längre på att det som något speciellt och man utmanar inte trafiksituationen bara för att man har ABS eller ESP. Så kommer det troligen att bli med fyrhjulsdrift i takt med att systemen blir allt intelligentare, säger Ulf Herlin.

Han kom till Haldex i Landskrona 2002 när Haldex-kopplingen redan hade hunnit få världsrykte i och med att Volkswagen-koncernen gett sin välsignelse.

Uppfinnaren Sigge Johansson, känd tävlingsförare, hade vänt sig till bromsexperten Haldex med sin uppfinning om en differential med inbyggd, hydraulreglerad friktionskoppling som kunde anpassa drivkraftsfördelningen efter de aktuella vägförhållandena under pågående körning.

Haldex vidareutvecklade idén och gjorde den industriellt gångbar. Man visade upp sin prototyp för Volkswagen som testade Haldexkopplingen i sina bilar i början av 1990-talet.

En vinterdag i början av mars 1996 tog Volkswagenledningen beslutet att föra in Haldexkopplingen i sin serieproduktion i februari-mars 1996.

Volkswagenkoncernens dåvarande vd Ferdinand Piëch och Volkswagens kvalitetschef Martin Winterkorn hade flugit upp till vintertestbanan i Arjeplog för att själva provköra bilarna med Haldexkopplingen.

Innan den mäktige Dr Piëch flög hem till Tyskland klockan 22 på kvällen hade han sagt de förlösande orden: Detta ska vi ha!

Och två år senare rullade de första Audi TT och VW Golf med Haldexkoppling ut från fabriken i Wolfsburg.

I dag har alla Volkswagenkoncernens fyrhjulsdrivna bilar, som är byggda på den nya MQB-plattformen med tvärställd motor, en Haldex-koppling från Borg Warner i Landskrona. Det är allt från lilla Audi A3 och Golf till Passat, VW Tiguan och Audi Q3.

- I år levererar vi för första gången mer än 1 miljon kopplingar under ett år. Och VW-koncernen står för drygt 60 procent, säger Ulf Herlin.

Från den första serietillverkade Haldexkopplingen 1998 till nya Generation V har vikt, storlek och pris successivt minskat till 40 procent av den ursprungliga konstruktionen. Generation V-lådan väger bara 6 kilo.

- Men tekniken är densamma - en intelligent, elektroniskt styrd hydraulpump som på 60 millisekunder reagerar på förändringar i hjulens beteende och korrigerar drivningen, säger Ulf Herlin.
 

Se en Youtubefilm från testkörningar i Arjeplog i mars i år:

 

<iframe width="468" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/W0eA1dxqCWA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

 




Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Borg Warner Torq Transfer Systems

  • I samband med avtalet med Volkswagen 1998 bildades Haldex Traction AB med 30 anställda i Landskrona. I februari 2011 såldes bolaget till amerikanska Borg Warner, som Haldex Traction konkurrerat ut från Europa på 2000-talet. I dag heter företaget Borg Warner Torq Transfer Systems AB och har 350 anställda i Landskrona. Det ursprungliga Haldex finns kvar i Landskrona och är som tidigare specialiserat på bromssystem för tunga fordon.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt