Fordon

”Borde den självkörande bilen ha förhindrat olyckan?”

Polisens film (bilden till vänster) visar förarens vy sekunderna innan dödskraschen. Till höger: Volvo-suven undersöks av utredare efter dödsolyckan i Arizona.

ANALYS. Filmen från olyckan ställer dödsolyckan i delvis nytt ljus. Borde inte den självkörande Uberbilen kunna förhindra kollisionen, frågar sig Ny Tekniks fordonsreporter Johan Kristensson.

Publicerad

Olyckan där Ubers självkörande Volvo XC90 kör på en kvinna fick en ny vänding i och med att den lokala polisen släppte två videoklipp från själva händelsen. Olyckan skedde natten mot måndag i en förort till Phoenix, Arizona. Bilen framfördes i självkörande läge. Efter att ha sett videon kan man fråga sig om bilens system trots allt inte borde ha upptäckt kvinnan.

Polisen har tidigare sagt att en mänsklig förare inte hade klarat av att undvika olyckan, som ledde till att kvinnan avled på sjukhus. Är det en rimlig slutsats?

Kanske. Vi vet inte hur föraren, om denne haft ögonen på vägen, upplevde ljusförhållandena på platsen. En kamera är generellt sett sämre än det mänskliga ögat på att uppfatta nyanser. Vägen var trots allt upplyst av gatlyktor. Det ser måhända kolsvart ut på bilden men en människa med normal syn kan ha uppfattat ljuset annorlunda än vad inspelningen visar.

På videon framträder kvinnan sent ur skuggorna. Hon kommer från vänster och passerar först den motsatta körbanan. Tiden från att hon dyker upp och fram till kollisionen är knappt en sekund. Det går inte att utifrån videon avgöra hur snabbt hon rörde sig innan hon syns i filmen. Det andra filmklippet visar att föraren av bilen tycks ouppmärksam och har blicken fäst på något annat än vägen flera sekunder innan kollisionen.

Det ska sägas: Det har inte framkommit några goda skäl till varför kvinnan befann sig mitt på vägen. Men det är av underordnad betydelse. Liknande situationer kommer att fortsätta att uppstå.

En betydligt viktigare fråga än om en mänsklig förare hade hunnit upptäcka fotgängaren, är om inte bilens system borde ha gjort det. Ubers XC90-bilar är utrustade med både radar och lidar, alltså laserradar. De ska kunna upptäcka hinder även i komplett mörker. Ett av de starkaste argumenten för självkörande bilar är att de har potential att bli mycket säkrare än mänskliga förare. Bör man inte då också kunna ställa högre krav på ett sådant system än på en människa?

Förarens ouppmärksamhet kommer att diskuteras. Diskussionen kommer att ge bränsle till de som påpekat att delvis självkörande bilar, där föraren förväntas kunna ta över när som helst, är ett besvärligt och potentiellt farligt övergångstillstånd.

Men desto viktigare är analyserna av datan som kommer att visa hur systemet uppfattade miljön framför bilen innan kollisionen. Uppfattade det över huvud taget kvinnan? Påbörjade det i så fall en inbromsning? Varför väjde inte bilen? Var händelsen trots allt omöjlig att undvika på grund av bilens bromssträcka?

Det går inte att med hjälp av enbart videon ge svar på alla dessa frågor. Förhoppningsvis gör utredningen det. Den kan komma att få stor påverkan på hur det fortsatta introducerandet självkörande bilar utvecklas.