Boeing utlovar miljonregn i jetpack-utmaning

2017-10-03 09:44  
Patentskiss från 1966 på "Bell Rocket Belt", bredvid dagens teknik från Jatpack Avation. Foto: Jetpack Aviation

Efter nära 60 års utveckling har dagens jetpack en flygtid på ynka tio minuter. Nu vill Boeing ta hjälp av allmänheten för nå nästa teknikkliv. Deras tävling utlovar ett miljonregn över de bästa lösningarna.

Det alla minns från OS-invigningen 1984 var den korta demonstrationen av ett jetpack. Många tänkte nog att de hade sett framtidens transportmedel – men så blev det inte. Snart 60 år efter de inledande försöken befinner sig teknikområdet fortfarande på ”bröderna Wright-nivå”.

Hittills har Jetpack Aviation kommit längst i utvecklingen. 2015 genomförde företaget sin första officiella flygning runt Frihetsgudinnan i New York. Deras rigg utgörs av en kolfiberkorsett med två jetmotorer, som ger ekipaget en maxhastighet på 100 km/h. Det låter kanske imponerande, men betyget dras ned av ett den maximala flygtiden ligger på tio minuter.

Boeing har tröttnat på den trögflytande utvecklingen – därför backar flygjätten initiativet Go Fly. Deras uppgift är att ge teknikområdet en rejäl knuff genom att väcka samma sorts innovationskraft som omgav det tidiga flyget. För ändamålet har Go Fly utlyst en tvåårig tävling med två miljoner dollar i potten, motsvarande 16,2 miljoner kronor.

Utmaningen är att skapa en flyganordning som klarar VTOL (vertical take-off and landning) och ger personen en räckvidd på minst 32 kilometer (20 miles). Detta utan stopp för laddning/påfyllning av bränsle. Den ska vara ”säker, användbar och spännande”.

– Go fly handlar om flygande människor, inte flygande taxis. I dag tittar vi mot skyn och säger ”det där planet flyger”. Vi utmanar dig att titta upp i himlen och säga ”den där personen flyger”, säger Gwen Lighter vd och grundare av Go Fly i ett uttalande.

Företaget anser att tiden nu är mogen för att lyckas. Under en kort period har teknikutvecklingen tagit rejäla kliv inom områden som framdrivning, energi, system för kontroll och stabilitet, samt lättviktsmaterial. ”Det man kan åstadkomma i dag skulle inte ha varit möjligt för bara några år sedan.

De teknologiska och vetenskapliga framstegen har skapat en tid när vår mest högtflygande dröm är nåbar – drömmen om den fritt flygande människan”, skriver Go Fly på sin hemsida.

Så fungerar tävlingen

Tävlingens första del infaller den 18 april 2018. Då ska deltagarna lämna in en uppsats som beskriver teamets grundläggande design. Av de inlämnade bidragen väljs sedan tio ut som vardera vinner 20 000 dollar. Den andra fasen inkluderar ytterligare en uppsats samt en demonstration av systemets vertikala lyftkraft. Inlämningen ska ske senast den 6 februari 2019. De fyra bästa bidragen får vardera ytterligare 50 000 dollar i pris. Men man behöver inte ha vunnit pris i fas 1 för att delta i fas 2 – eller ha fått pris i fas 2 för att delta i fas 3. Finalen går av stapeln i oktober 2019, med en ”flyoff”. Där kan teamen dels vinna 250 000 dollar i kategorierna för den minsta respektive tystaste designen. Till detta utses en totalvinnare. Det team som bäst kombinerar säkerhet, storlek, ljudvolym och hastighet får en miljon dollar.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt