Boeing satsar på överljudsplan – köper in sig i Aerion

2019-02-07 14:53  
Foto: Aerion

Ett partnerskap som ska leda till världens första civila överljudsplan. Nu har Boeing gett sig in i racet då man köpt in sig i Aerion. ”Det här är en strategisk investering för att få överljudstekniken att mogna”, säger Steve Nordlund på Boeing Next.

Kommersiell trafik i överljudsfart har de senaste åren varit ett hett ämne. Boom Technology, Spike Aerospace och Aerion är några av företagen som utlovar flygplan som ska kapa restiderna rejält. Och nu har det sistnämnda fått in en partner med rejäl tyngd.

I ett pressmeddelande avslöjar Boeing, världens största flygplanstillverkare, att man ”gjort en betydande investering” i Aerion. Detta för att accelerera teknikutvecklingen, flygplansdesign – och med detta äntligen öppna upp överljudstrafik.

Det nya partnerskapet kommer innebära att Boeing går in med ingenjörer, produktions- samt testresurser för att på snabbast möjligast tid få Aerions modell AS2 att bli säljbar.

Läs mer: Boeings lufttaxi genomförde första autonoma flygningen

AS2 har designats för att kunna flyga i Mach 1,4, vilket är upp till 70 procent snabbare än vad dagens affärsjet mäktar med. Något som innebär att en transatlantisk resa går tre timmar snabbare. Som jämförelse kan nämnas att Concorde (som pensionerades 2003) hade en topphastighet på 2,04 Mach.

– Aerion är industriledande när det kommer till återtåget mot överljudsplan. Tillsammans med Boeing skapar vi en snabbare, mer sammanlänkad framtid med oerhörda möjligheter, säger Tom Vice, vd för Aerion.

Öppnar för Boeing

Det här är faktiskt andra gången som Aerion får till ett storsamarbete. Redan 2017 gick Lockheed Martin in i företaget för att utveckla AS2. Men av okänd anledning har de båda skiljts åt – vilket nu öppnat för Boeing.

Nu är målet att AS2 ska lanseras 2023. Vilket innebär att det kommer släppas samtidigt som Spike Aeropspace S-512 och Boom Technologys XB-1.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt