Indonesiska utredare har lanserat teorin att kraschen kan ha orsakats av ett nytt säkerhetssystem som vid upprepade tillfällen misstänks ha tryckt ner flygplanets nos. Det i sin tur ska ha berott på felaktig information från en av flygplanets viktiga sensorer.
Boeing har hävdat att rutiner i cockpit redan finns på plats för att hantera sådana problem, och att flygplansmodellen är säker att flyga. Men källor till Reuters säger att en uppdatering – som ska göra att funktionen slås av om besättningen inför motåtgärder i motsatt riktning jämfört med systemet – kan införas inom sex till åtta veckor.
Stallning, eller överstegring som det också kallas, innebär att lyftkraften understiger flygplanets massa, och att flygplanet därmed tappar höjd. Flygplanet behöver då öka farten exempelvis genom att vrida ned nosen.
Data från det kraschade Lion Air-planet tyder på att piloterna försökte att korrigera för de felaktiga antistallåtgärderna uppemot 30 gånger, innan flygplanet slog i havet och alla 189 personer ombord omkom.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.