Boeing lägger ner Globemaster

2013-09-19 13:09  

Boeing lägger ner tillverkningen av transportplanet C-17 Globemaster III. Orsaken är oklara framtidsutsikter.

Efter hittills 257 tillverkade plan beslöt Boeing på onsdagen att avveckla produktionen under 2015. 22 beställningar finns kvar i orderböckerna, men sedan ser framtidsutsikterna dystra ut, anser Boeing. Rustningsbudgetarna runt om i världen minskar, och det blir för osäkert att hålla kvar den 3000 personer stora arbetsstyrkan i Long Beach, där planet tillverkas.

Personalminskningar kommer att börja genomföras från nästa år. Förutom de anställda vid anläggningen i Kalifornien berörs mer än 650 underleverantörer. Totalt har 20000 personer sysselsatts med C-17-produktion.

Globemaster III uppstod efter en tävling som USAs flygvapen utlyste på 1970-talet för att hitta ett kraftfullare komplement till C-130 Hercules, men inte fullt så stort som transportjätten C-5 Galaxy. Boeing och Mc Donnell Douglas presenterade var sitt förslag.

På 1980-talet bestämde sig flygvapnet för Mc Donnell Douglas lösning, och premiärflygningen ägde rum i september 1991. 1997 övertog Boeing konkurrenten Mc Donnell Douglas och planet kallas sedan dess Boeing C-17 Globemaster III. Produktionen har ägt rum i Mc Donnell Douglas tidigare anläggningar i Kalifornien.

C-17 drivs med fyra jetmotorer från Pratt and Whitney. Lastförmågan är 77,5 ton, eller 154 soldater. Räckvidden på en tankning är upp till 5300 km. Toppfart 830 km/h.

Som jämförelse kan nämnas att det europeiska militära propellerdrivna transportplanet A400M, som efter flera års förseningar nu börjat levereras till beställarna, lastar 37 ton, eller 116 soldater. Räckvidden för detta plan är 3300 km och toppfarten 780 km/h.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt