Boeing förlorar prestigeprojekt: ”Ett tufft val”

2019-12-16 07:07  
Så här kan Qantasplanen från Airbus av modellen A350-1000 på de ultralånga linjerna komma att se ut. Foto: Qantas

Det blir Airbus som kommer att leverera flygplanen om det australiska flygbolaget Qantas går vidare med planerna på världens längsta flyglinjer. Detta trots att testflygningarna gjorts med Boeingplan.

På tisdag går den sista planerade testflygningen från New York med målet Sydney i en specialversion av amerikanska Boeing 787-9. Målet är att samla information om bland annat hur kroppen påverkas på ultralånga flygningar på uppemot 21 timmar. Tanken är att australiska Qantas om några år ska ha direktlinjer från Sydney och Melbourne till London och New York, något som i dag inte finns.

Svårt val

Men det blir inte Boeingplan som kommer att användas på sträckorna. Flygbolaget har hela tiden varit tydliga med att det står mellan Boeing 777X och Airbus A350-1000, och valet föll till slut på det europeiska bolaget.

Läs mer: Boeing om olycksplanet 737 Max: I luften i januari igen

"Det var ett tufft val mellan två väldigt kapabla flygplan, som blivit ännu svårare till följd av innovationer från båda tillverkarna för att förbättra vad de redan lagt år på att designa", säger Qantas vd Alan Joyce i ett pressmeddelande.

För A350-1000 handlar det om en extra bränsletank och en något förhöjd startvikt. Qantas lägger också vikt vid att flygplanet använder sig av Rolls Royce Trent XWB-motorer, som testats framgångsrikt i trafik i två år.

Beslut i mars

Men trots att Qantas nu alltså valt Airbus, så är det inte säkert att det blir några nya långlinjer. Först i mars nästa år tar Qantas styrelse det slutgiltiga beslutet, och det görs bara om bolaget beräknar att linjerna går med vinst. Pilotfacket har också uttryckt viss oro kring om piloterna kommer att få tillräckligt med vila. Qantas lockar å sin sida med höjd lön och chans till befordran.

Blir köpet av rör det sig om tolv flygplan och trafikstart den första halvan av 2023.

Fakta: Världens längsta direktflyglinjer

Placering Rutt Bolag Tid, timmar och minuter Distans, mil.

1. New York–Singapore Singapore Airlines 18.45 1 534

2. Auckland–Doha Qatar 17.50 1 454

3. Perth–London Qantas 17.20 1 450

4. Auckland–Dubai Emirates 17.05 1 420

5. Los Angeles–Singapore Singapore Airlines 17 1411

6. Houston–Sydney United 17.15 1 383

7. Dallas–Sydney Qantas 17.00 1 377

8 New York–Manila Philippine Airlines 16.45 1371

9. San Francisco–Singapore Singapore Airlines/United Airlines 16.35 1 360

10 Johannesburg–Atlanta Delta 16 timmar 25 minuter 1 358

Den planerade linjen London–Sydney tar som jämförelse 19–20 timmar och är 1 701 mil.

Källor: The Telegraph, Qantas

Gustav Sjöholm/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt