Fordon

BMW visar Hydrogen Next – en stadsjeep som drivs med bränsleceller

BMW Hydrogen Next. Foto: BMW

Stor potential och signifikanta kundfördelar. Det menar BMW att bränslecellsbilar har, och på Frankfurtmässan ger bolaget en fingervisning om hur en vätgasdriven X5 kan se ut.

Publicerad

Bränslecellsbilar är ett utsläppsfritt alternativ till batterielektriska, men hittills har tekniken haft begränsad framgång. Toyota, Hyundai samt Honda har serieproduktion och Mercedes har en leasingflotta i test – men i övrigt är det tunt. 

När BMW tidigare i år meddelade att de hade för avsikt att börja serieproducera så blev det intressant. Kan det vara så att tillräckligt många satsar på tekniken så att den snart lyfter?

För att bevisa sitt nytända intresse visar BMW nu även en vätgasbil i Frankfurt. Den går under namnet Hydrogen Next, och skälet att man tagit med den bygger på uppfattningen om att batterielektriska bilar inte på egen hand kommer att klara av framtidens mobilitetsutmaning. Därför vill tillverkaren även rikta strålkastarljus på alternativen.

Helt enkelt: utmaningarna världen över är vitt skilda – och det finns inte en enskild lösning som klarar av att möta dem alla.

För oss här i Sverige, med mycket förnybar el och infrastruktur, ses bränsleceller som en udda nisch – men i andra delar av världen kan vätgas vara mer gångbart än batterier.

År 2022 planerar BMW att kunna presentera en bränslecellsmodell baserad på nuvarande X5 och med nästa generations drivsystem. Detta kommer att ske i en mindre serie, och som tidigast kommer en större serieproduktion dra igång 2025.

Utöver att vara utsläppsfria är fördelarna med vätgasdrivna bränslecellsbilar att tankningstiden ligger på under fyra minuter, samt att tekniken påverkas väldigt lite av väderförhållanden och yttertemperatur. 

Men trots att de visar Hydrogen Next och har levererat en avsiktsförklaring – kastar BMW in en brasklapp. I presentationen av konceptet skriver de att BMW Group kan komma att börja erbjuda bränsleceller år 2025 som tidigast, men tiden för lansering beror på marknadens efterfrågan och andra övergripande faktorer.