BMW utvecklar elbilar med Jaguar Land Rover

2019-06-10 09:28  
Foto: Jaguar Land Rover/BMW

Nu delar BMW sin nya eldrivlina med Jaguar Land Rover. I München kommer ett team med ingenjörer från båda företagen arbeta med en vidareutvecklad version av Gen 5.

De två tillverkarna har skaffat sig ett stabilt fotfäste i elbilssegmentet. Redan 2013 lanserade BMW sin i3 – och följande år tog modellen bland annat titeln World Green Car.

Jaguars I-Pace utsågs i sin tur till Årets bil i Europa 2019, av motorjournalister från 23 länder. Nu inleder BMW och Jaguar Land Rover ett samarbete kring elbilar. Pengar ska sparas in genom en gemensam utveckling och produktionsplanering – samt delade inköp av elektronik.

Rent konkret handlar det dock om att Jaguar Land Rover får tillgång till den femte generations eldrivlina, som kommer få sin premiär i BMW IX3 nästa år. I München ska dock ett team med ingenjörer från BMW och JLR arbeta tillsammans på en vidareutvecklad version av Gen 5.

Läs mer: Då kan ladda hemma-stödet återinföras

– Bilindustrin genomgår en stor omvandling. Vi ser samarbeten som en nyckel för att nå framgång, och det gäller även inom området elektrifiering. I Jaguar Land Rover hittade vi en partner vars kvalifikationer för att utveckla framtida generationers eldrivlinor matchar oss väldigt bra. Tillsammans har vi möjlighet att snabbare anpassa vårt utbud efter kundernas behov, genom att korta utvecklingstiden och snabbare få ut fordon och spjutspetsteknik på marknaden, säger Klaus Fröhlich i BMW AG:s utvecklingsgrupp i ett pressmeddelande.

Kräver inga sällsynta jordartsmetaller

De två bolagen kommer att tillverka varsin eldrivlina på hemmaplan, enligt specifikationer som passar respektive varumärkes fordonstyper. JLR kommer göra det vid bolagets Engine Manufacturing Centre i Wolverhampton.

I dag hämtar Jaguar sina eldrivlinor från amerikanska e-AAM. Uppgraderingen blir ett markant kliv framåt. BMW har lyckats klämma in motor, växellåda och elektronik för kraftöverföring i ett tämligen kompakt paket. Drivlinans elmotor kräver heller inga sällsynta jordartsmetaller, vilket innebär att man inte riskerar att produktionen hämmas av råvarubrist.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt