BMW sätter laser i strålkastaren

2011-09-16 12:20  
Laserljus öppnar för nya designmöjligheter. Foto: BMW

När allt fler biltillverkare sätter lysdioder i lyktorna tar prestigemärket BMW ett steg längre: laser. De nya strålkastarna ska nå marknaden om några år.

BMWs ingenjörer utvecklar strålkastare med laserljus. Den nya belysningstekniken, som lanseras i företagets konceptbil i8, ska finnas i serieproduktion inom ”några få år”.

Företaget räknar med att lasertekniken ska göra det möjligt att erbjuda helt nya typer av belysningsfunktioner. Vilka avslöjas inte ännu. Men här är några av de fördelar som BMW ser hos de ljusstarka små laserdioderna:

* Laserljuset har nästan parallella strålar, och intensiteten sägs vara tusen gånger högre än ljuset från vanliga lysdioder.  

* Samtidigt är laserdioderna mycket mer energisnåla, vilket sparar bränsle. Enligt företagets uppgifter ska laserbelysningen ge 170 lumen per watt, att jämföra med cirka 100 lumen per watt för lysdiodsbelysningen.

* Ytterligare en fördel är att laserdioderna endast mäter 10 mikrometer. Det öppnar för nya designlösningar. BMW säger sig inte ha några planer på att dramatiskt krympa sina strålkastares yta. Djupet kan däremot komma att minska.

Låter laser i trafiken livsfarligt? Nix, det finns inga som helst risker för varken människor eller djur, uppger BMW. De starka laserstrålarna omvandlas till ett ljus som är helt ofarligt innan det lämnar lyktan.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt