BMW:s tre Tesla-utmanare vintertestas i Arjeplog

2019-03-26 14:34  
Foto: BMW

De tre elbilarna ska lanseras med start nästa år. Nu vintertestar BMW prototypernas batterier och elmotorer i svensk vinter.

BMW har sagt att de fram till 2025 planerar för tolv bilar med en ren eldrivna, samt 13 hybrider. Först ut i den nya generationen av elbilar är iX3, i4 och Inext – som bland annat ska utmana Tesla. Inför lanseringen som inleds nästa år genomgår tre prototyper tuffa tester i vinterväder, på krävande vägar och frusna sjöar omkring Arjeplog. Bland annat utvärderas hur bilarnas elektronik, batterier och elmotorer klarar av sträng kyla.

Bilarna baseras på den femte generationen av BMW:s E-drive-teknik. Först ut blir crossovern iX3, som BMW benämner som sin första helelektriska SAV (Sports Activity Vehicle). Batteriet på över 70 kWh ger en räckvidd på mer än 40 mil enligt körcykeln WLTP. Bilen har en elmotor på 270 hk, och en laddtid på runt 30 minuter med 150 kW snabbladdning. Det blir den första modellen avsedd för en global marknad som tillverkas vid BMW:s kinesiska anläggning i Shenyang. iX3 lanseras nästa år.

BMW:s tekniska flaggskepp självkörande och uppkopplad

BMW i4 är en fyra dörrars sedan i mellanklassen som ska kombinera en sportig körupplevelse med hög komfort. Den sägs klara 0-100 km/h på fyra sekunder, och en topphastighet över 200 km/h är bra för en elbil. Modellens räckvidd ligger på mer än 60 mil. Bilen kommer börja tillverkas vid BMW:s anläggning i München 2021.

Även Inext är en SAV, men BMW saluför modellen som sitt tekniska flaggskepp. Bilen ska samla det vassaste BMW kan erbjuda i form av självkörande teknik och uppkoppling. Den är utformad för autonomi på nivå 3 och räckvidden kommer överstiga 60 mil. Inext börjar tillverkas vid den tyska Dingolfing-fabriken 2021. Det berättar biltillverkaren i ett pressmeddelande.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt