BMW presenterar iX3 – den batteridrivna suven

2020-07-17 11:01  

Med ett batteri som är 30 procent effektivare än vad som sitter i dagens BMW-modeller får nya iX3 en räckvidd upp till 459 km. Samtidigt gör den tunga suven 0-100 km/h på 6,8 sekunder.

Efter att ha kompletterat bensin- och dieselversionerna med en plug-in hybrid presenterar BMW nu sin X3-modell i form av en batteridriven suv. Tillverkningen av nya iX3 inleds senare i sommar i Brilliance-fabriken i Kina, där modellen också lanseras först. De första svenska kunderna kommer få sina exemplar levererade först under första kvartalet nästa år.

Bilen blir först ut med den femte generationen av BMW:s eldrivlina. Motorn på bakaxeln levererar 286 hk (213 kW), med ett vridmoment på 400 Nm. IX3 väger 2 185 kilo, där batteripacket på 80 kWh i sig står för 529 kilo. Trots vikten levereras 0-100 km/h på 6,8 sekunder, med en toppfart på 180 km/h.

Läs mer: Elon Musk visar Teslas nya fabrik Giga Berlin

BMW hävdar att motorn är mer effektiv än många andra elmotorer i klassen, och det nya batteriet ska vara 30 procent effektivare än vad som sitter i befintliga BMW-modeller. Modellen får även hjälp av att iX3, liksom i3, kan köras med bolagets enpedalslösning. Sammantaget ger det versionen iX3 Charged en räckvidd upp till 459 km enligt körcykeln WLTP, medan Charged Plus som längst tar sig 453 km. Elförbrukningen ligger enligt WLTP på 18,6-19,5 kWh/100 km. 

Med en laddkapacitet på 150 kW likström ska batteriet kunna snabbladdas till 80 procent på 34 minuter, vilket motsvarar tio mil på lika många minuter. Med laddboxen hemma, på 11 kW växelström, tar det 7,5 timme att fylla batteriet till 100 procent. För att minska de sämre aspekterna av elbilismen har andelen kobolt i batteriet minskats med en tredjedel – och elmotorn är konstruerat utan sällsynta jordartsmetaller.

Om du ångrar att du valde en för snål utrustningsnivå så finns det hopp genom att iX3 kan  uppdateras trådlöst. Och suven är fortfarande tämligen spatiös. Bagageutrymmet ska bara ha tappat 40 liter mot bensin- och dieselversionerna, vilket ger en kapacitet på 510 liter för semesterpackningen.

John Edgren

Mer om: Elbilar BMW

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt