BMW kan bli första tillverkaren med en trådlös laddare

2017-09-28 11:23  
Blir BMW först på banan med trådlös laddare? Foto: BMW

Inom en snar framtid kan BMW erbjuda trådlös laddning till sin plug-in hybrid. Koppla in laddplattan i 220-uttaget – på 3,5 timmar är batteriet fullt, hävdar BMW.

Det är BMW 530e iPerformance plug-in hybrid som har drivit på utvecklingen, och inom en snar framtid ska tillverkaren lansera trådlös laddning. Den stora laddplattan pluggas in i 220-voltsuttaget, och på 3,5 timmar laddas 9,4kWh-batteri fullt. Det är väldigt nära tiden det tar med en konventionell sladd.

Bilens sensorer dirigerar föraren via guidelinjer på en display, så att fordonet hamnar rätt för att kommunicera med plattan. Laddningen startar automatiskt så fort man slår av tändningen.

BMW planerar en lansering av den trådlösa laddaren tidigt nästa år, men då endast för 530e iPerformance plug-in hybrid. Längre fram ska systemet komma till övriga iPerformance-bilar: 330e. 740e och X5 – samt elbilarna i2 och i8. Tillverkaren från Bayern samarbetar med Mercedes, som även de planerar att släppa en trådlös laddare under 2018.

Läs mer:

Läs mer: Bilindustrin utmanas – av dammsugarmärket Dyson

Sverige har varit tidiga på banan inom teknikområdet. Redan 2012 startade projektet Wich (Wireless Charging Electric Vehicle). Där ingick Vattenfall som partner – och för två år sedan inledde bolaget ett eget projekt kring trådlös laddning. Tekniken bygger på samma princip som i BMW:s system. En induktionsspole i laddaren överför trådlös ström till en annan spole i bilen. Vattenfalls laddtid låg dock på 6-8 timmar.

Under förra året testades systemet i vardagskörning, och utvärderades som en potentiell lösning på det låga antalet laddstolpar. Problemet med induktionsladdning har varit att verkningsgraden legat på 85 procent – och 15 procent har gått till kråkorna. Teknik är på gång som ska sänka förlusterna, men räkna med att en trådlös laddare kommer kosta en rejäl slant.

John Edgren

Mer om: BMW Mercedes

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt