BMW får licens för autonom körning i Kina

2018-05-17 15:51  

Nu har BMW öppnat sin nya forskningsanläggning i Peking. Samtidigt är de den första utländska tillverkaren som har fått en licens för autonoma tester på Kinas vägar.

BMW demonstrerade redan 2016 ett fordon med nivå 3-autonomi för kinesiska myndigheter i Chengdu. Nu har tyskarna erhållit Shanghai Intelligent Connected Autonomous Driving Test License. Det innebär att man blir den första utländska tillverkaren som får rulla sina självkörande bilar på kinesisk väg.

I Shanghai kommer BMW samla in data i verklig trafik som ska ligga till grund för maskinlärning inför nivå 4-autonomi. Testflottan är baserad på den senaste BMW 7-serien och två av bilarna ska börja rulla redan i maj. Dagens teststräcka utgör bara 5,6 kilometer men den planeras bli längre.

Läs mer: BMW:s nya superlabb ska testa autonom teknik

BMW har sedan tidigare lagt mycket utveckling i Kina, och förmodligen har jakten på licensen inte skadats av att man nu öppnat ett center för forskning och utveckling i Peking. Satsningen är en del i BMW:s strategi "In China, for China and the world".

– För oss är Kina en drivande innovationskraft och en plats för inspiration, särskilt inom elektrifiering och digitalisering. Vi anser att Kina redan i dag är ledande inom de här områdena. Det var därför som vi för fem år sedan började upprätta FoU-nätverk i Peking, Shanghai och Shenyang. Och vi förväntar oss att vår ökade aktivitet kring forskning och utveckling i Kina, samt vårt samarbete med allt fler ledande kinesiska teknikföretag, kommer vara starkt bidragande till våra globala FoU-resultat – speciellt inom områden som elektromobilitet och digitalisering, sade BMW:s Klaus Fröhlich vid invigningen av företagets R&D Center.

Läs mer: BMW rekordinvesterar i elektrifiering och autonom teknik

Med det nya centret kommer tillverkarens kinesiska FoU-nätverk anställa 1.100 personer – och satsningen är logisk. 2017 var Kina BMW:s största marknad globalt. Under det här året kommer fler än 70 testbilar utgå från centret i Peking. Målsättningen är att de ska täcka stora delar av landet och sammantaget rulla fem miljoner kilometer.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Prevas

Debatt