BMW-bränderna: ”Alla ska ha kontaktats under augusti”

2019-08-08 10:35  

BMW-modellerna som kan fatta eld ska åtgärdas. Men BMW vill inte svara på hur många bilägare som ännu inte har fått besked. Under augusti ska dock alla ha kontaktats.

Det var Sydkorea som först uppmärksammade att något var fel. Under första halvan av 2018 hade 27 BMW-bilar oförklarligt fattat eld i landet – och det bakomliggande problemet tvingade så småningom den tyska tillverkaren att återkalla 1,6 miljoner bilar över hela världen.

Det visade sig att vissa årsmodellers dieselmotorer började brinna på grund av glödande kolsediment i den EGR-modul (Exhaust-Gas-Recirkulation) som används för avgasregleringen.

I Sverige har BMW inte gjort en återkallelse utan man har i stället valt att genomföra en så kallad teknisk kampanj. Det innebär att felet vanligtvis åtgärdas i samband med ett inplanerat servicebesök.

”Det var ett läskigt snabbt förlopp”

BMW och understryker att brand uppstår i mycket sällsynta fall – men bara i Sverige har ett antal fordon brunnit upp i väggrenen, med snabba och våldsamma brandförlopp. Det senaste uppmärksammade fallet är Carina Persson från Sävedalen.

I juli var hon på väg mot Smögen med maken och dottern i familjens BMW 320d GT. Plötsligt dök en varning dök upp på displayen följt av att motorn lade av. Parkerad i väggrenen kände Carina röklukt, och sedan började rök att välla ut under huven.

– Vi kastade oss ut ur bilen och strax därefter började lågor slå ut under huven. Det var ett läskigt snabbt förlopp. Räddningsledarens pulversläckare räckte inte till, utan brandbilen fick komma och sätta på ett rejält tryck för att släcka branden, säger Carina Persson till Ny Teknik.

I Sverige berörs 35 000 bilar av den tekniska kampanjen, som enligt BMW inleddes i augusti 2018. Vid verkstadsbesöket efter branden visade det sig att Carina Perssons bil fanns med på listan över fordon som skulle kallas in.

Hur länge den hade varit uppsatt där och när den var tänkt att åtgärdas kunde BMW dock inte svara henne på.

BMW: Alla ska vara kontaktade under augusti 2019

Ny Teknik har frågat BMW hur många bilägare som hittills har fått felet åtgärdat, och hur många som står på listan men ännu inte har blivit kontaktade. Informationschefen vill inte uppge de exakta antalen.  

– En majoritet av de berörda kunderna har redan kontaktats och/eller åtgärdats, men samtliga berörda kommer att vara kontaktade och/eller kontrollerade under augusti 2019. Kampanjen är pågående och den exakta takten beror bland annat på tillgången på reservdelar, skriver Peter Maier, informationschef på BMW Sverige, i ett mejlsvar till Ny Teknik.

Carina Persson är inte bara arg över att hennes bil har stått på listan utan att den kallats in. Med tanke på felets allvarliga konsekvenser ifrågasätter hon att BMW inte har gjort en riktig återkallelse. – En stund tidigare åkte vi i Tingstadstunneln. Vad hade hänt om vi hade befunnit oss där när det började brinna, eller om vi hade haft små barn fastsatta i bilbarnstolar? säger hon.

Vid en återkallelse hade Transportstyrelsen kopplats in, och Carina Persson tror att man med en teknisk kampanj vill flyga under myndighetens radar. Hon tycker dessutom att bemötandet efter branden har varit oengagerat.  

– Vi förstår att en spontan bilbrand är en dramatisk händelse och även kan vara en traumatisk händelse, men det är också en mycket sällsynt händelse. Vi tar varje incident på yttersta allvar och har ett team dedikerat till att arbeta med BMW-ägare, försäkringsbolag och myndigheter för att undersöka de fordonsbränder som kommer till vår kännedom, skriver Peter Maier i svaret till Ny Teknik.

Flera tidigare bränder i Sverige

Sommarens brand på E6 är en av flera svenska bränder i BMW-bilar. Ny Teknik har tidigare berättat om Mikael Hälldin. 2018 låg han på motorvägen mot Stockholm i sin BMW 435d när en varningslampa tändes om att kontakta en servicetekniker.

Sekunder senare hade bilen ingen gas och han såg rök i backspegeln – därefter välde svart rök in i kupén. 30 sekunder efter att Mikael och hans flickvän hade kastat sig ur bilen slog flammor ut under huven, och på en minut var branden fullt utvecklad.

Ett liknande händelseförlopp drabbade göteborgaren Krister Cervin redan 2016, vilket Ny Teknik har skrivit om. På motorvägen tappade hans BMW 435 Gran Coupé kraft följt av att drivningen upphörde. Rök började komma ur motorrummet och under samtalet till BMW Assistans började den välla in i kupén genom ventilationen.

Brandkåren kom efter 20 minuter och då var bilen redan totalförstörd.

BMW-modeller som berörs

Berörda BMW-modeller på den europeiska marknaden som behöver en inspektion av EGR-modulen är 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5 och X6.

I Sverige handlar det om 35 000 fordon.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt