Fordon

Blixtrande koll på tågen

Säkrare kontakt mellan hjul och räls.

En anordning som med blixturladdningar förbättrar kontakten mellan hjul och räler ska öka järnvägssäkerheten.

Publicerad

Sedan gammalt tillämpas en teknik där rälerna isoleras från varandra. Den ena rälen, den s k I-rälen, används för indikering av tågnärvaro. En svag spänning läggs mellan rälerna. När hjulen rullar på spåret kortsluts rälerna vilket indikerar närvaro på sträckan för trafikcentralen.

Men forskare vid Offenburg University of Applied Sciences noterar att smuts och rost på rälerna utgör ett kontaktproblem. Problemet ökar i takt med att lok och vagnar används över nationsgränserna där hjulprofiler kan skifta mellan länderna och således inte alltid komma i kontakt med den yta av rälen som är renast och ger bäst kontakt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här