Biltillverkarnas nya erbjudande: Skottsäkra fordon direkt från fabrik

2018-06-26 14:10  
Arkivbild från 2009 på poliser i det som beskrevs som ”Världens farligaste turistort”: Tijuana i Mexiko. Foto: Stewart Cook / Rex

Efterfrågan på skottsäkra bilar har ökat i Mexiko, där våld och mord ligger på historiskt höga nivåer. Biltillverkare har nu börjat erbjuda skottsäkra bilar direkt från fabriken.

Förra året mördades rekordmånga 25.000 personer i Mexiko och om det fortsätter i samma takt under resten av 2018 kommer det hamna väl över 30.000 i år. För att skydda sig har efterfrågan på skottsäkra bilar ökat kraftigt.

Rädslan och osäkerheten förväntas sälja minst 3.284 skottsäkra bilar i år – en 10 procentig ökning, enligt branschorganisationen AMBA.

Även om landet ligger en bit bakom Brasilien, där över 15.000, skottsäkra bilar såldes 2017 och där man förväntar sig en 25 procentig ökning 2018.

Direkt från fabriken

Efterfrågan är så stark att biltillverkaren Audi har börjat tillverka sin modell Q5 med skottsäkra fönster direkt från fabriken, det vanliga är annars att skottsäkra fönster installeras efter försäljningen. BMW, Jeep och Mercedes-Benz har tillverkat skottsäkra bilar i Mexiko i flera år.

Läs mer: Stigande efterfrågan på skottsäkert glas

Men det är inget för den med liten plånbok. En Audi Q5 med skottsäkra fönster kostar motsvarande över 770.000 kronor. Dessutom blir man av med garantin.

Rädsla för kidnappningar

Det är i första hand rika affärsmän, bankanställda och högt uppsatta myndighetspersoner och deras familjer som köper bilar med skottsäkra fönster för att skydda sig mot bland annat kidnappningar som är vanliga i landet.

– Ett av de brott vi oroar oss för mest är kidnappning, det är vad vi är rädda för, säger Arturo Avila, som äger en säkerhetsfirma som använder sig av skottsäkra bilar. Han byter också bil vart annat år.

Mer om: skottsäker

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt