Biltillverkarens robotar ska leverera paketet till din dörr

2018-09-21 10:03  

Under Hannover Motor Show visade Renault framtidens leverensservice. Deras robot-poddar ska tillgodose den växande e-handeln. Men trots autonom teknik kommer de kontrolleras av en mänsklig concierge.

Renaults koncept består av en autonom ledar-podd kan få med sig andra förarlösa robot-poddar ut på stan. EZ-PRO ska uppfylla konsumenternas krav på snabba leveranser, dock kommer tjänsten inte vara helt automatiserad. Inom den närmaste framtiden styrs varje podd av en värd – en så kallad mänsklig concierge som övervakar leveransen av varor och tjänster.

Läs mer: Renault blir kvar i Iran

Flottan av förarlösa robotpoddar följer antingen varandra i konvoj eller kör självständigt. EZ-PRO har moduler som är anpassningsbara för att uppfylla kraven från ett brett spektrum av presumtiva företagskunder – från hantverkare, till de som bara sköter leveranser de sista kilometrarna. Korta leveranser utgör 30 procent av trafiken i städer och där vill Renaults innovation plocka andelar, och bidra till färre fordon på vägarna.

Läs mer: ABB:s industrirobot dansar med ”Benke” Rydman på Stadsteatern

Mottagaren bestämmer själv en lämplig leveranstid och plats, men man kommer också kunna välja mellan att ta emot sitt paket av conciergen eller via poddarnas självbetjäningsskåp. De är tillgängliga dygnet runt och kan öppnas av mottagaren via en app.

– Med EZ-PRO fortsätter vi vårt arbete kring att utforska framtidens urbana delade mobilitet. Med fokus på leveranslösningar representerar det här autonoma, uppkopplade elektrifierade konceptet det perfekta verktyget. Det öppnar både upp möjligheter för professionella och erbjuder service till alla användare, både direkt och indirekt, säger Laurens van den Acker, koncernchef för Groupe Renault Corporate Design på deras hemsida.

Johan Forsberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt