Biltillverkare om nya reglerna för tester: Oväntat men välkommet

2017-04-21 15:33  

Svenska företag välkomnar regeringens beslut att underlätta testverksamhet av självkörande fordon på svenska vägar.

Regeringen beslutade i torsdags om nya regler för tester av självkörande fordon i Sverige. Förordningen träder i kraft den 1 juli och innebär bland annat att Transportstyrelsen blir tillståndsmyndighet. Testverksamhet är möjligt redan i dag men då i form av dispens från kravet på typgodkännande.

– Med den här förändringen så skapar vi ett tydligt lagrum, där vi ger Transportstyrelsen ett uttalat mandat att bevilja tillstånd för att bedriva försöksverksamhet, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S) till SR Ekot.

De nya reglerna välkomnas av tre svenska aktörer på marknaden för självkörande fordon: Volvo, Uniti och Einride.

– Det är en stark indikation på att vi snabbt rör oss i rätt riktning och vi är väldigt glada över nyheten, säger Lewis Horne, vd för Lundabaserade bolaget Uniti.

Läs mer: Omtalade elbilen ska byggas i Sverige

Volvo hade på fredagsförmiddagen ännu inte tagit del av de nya reglerna men välkomnar att regeringen arbetar för att tillåta testverksamhet, säger presschefen Annika Bjerstaf.

Lastbilsuppstickaren Einride, som ska bygga sitt fordon helt utan hytt, instämmer i lovsången:

– Det är ett stort steg framåt. Enligt mig har regeringen lyssnat på oss som utvecklar tekniken och tagit hänsyn till såväl de tekniska utmaningarna som förbättringarna för miljö, trafiksäkerhet och svensk export, säger Robert Falck, vd Einride.

Volvo uttrycker en önskan inför framtiden om att självkörande fordon blir permanent tillåtna medan Uniti far lite försiktigare fram:

– Först och främst måste alla aktörer få ut sina fordon på vägen, samla in data och identifiera risker och möjligheter. Först därefter kan vi ge råd om nästa steg i regleringsprocessen, säger Lewis Horne.

Läs mer: Nya svenska ellastbilen rattar sig själv

Einride vill att regeringen ”utnyttjar potentialen med självkörande bilar till att ställa om till ett helt koldioxidfritt transportsystem”, utan att peka på exakt hur regleringarna ska se ut.

Hur ser ni på reglerna i Sverige jämfört med andra länder?

– De är väldigt progressiva och placerar Sverige i förarsätet i utvecklingen av framtidens transportsystem. Det är precis den här typen av ledarskap vi har väntat på, säger Robert Falck, Einride.

– Situationen ser olika ut i olika delar av världen. Europeiska regler behöver ändras/uppdateras för att stödja högre grader av automatisering, säger Annika Bjerstaf, Volvo.

– Sverige har på sistone rört sig snabbt vad gäller förändring av regler kring mobilitet vilket visar på en klar ambition att bli världsledande. Det var oväntat men innebär en klar fördel, säger Lewis Horne, Uniti.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL