Bilsverige söker ingenjörer

2009-10-20 23:00  

Det ljusnar för Autoliv, landets största underleverantör till bilbranschen. Efter ett år av kraftiga nedskärningar söker bolaget nu tio ingenjörer till Linköping.

- Helt rätt av Autoliv att våga satsa på utveckling, säger Anders Trapp, fordonsanalytiker på SEB Enskilda.

För första gången sedan krisen lamslog fordonsbranschen vågar Autoliv nyanställa.

Det är utvecklingsavdelningen i Linköping, som behöver fler skallar för att klara sitt uppdrag. I dag är de ungefär 90 anställda, och ska nu få minst tio till.

-Tack vare en ökad efterfrågan på våra produkter, säger Bo Wass, utvecklingschef på Autoliv i Linköping.

Han vill inte avslöja fler detaljer än att det handlar om "bildbehandlingsalgoritmer för objektdetektering".

I Linköping jobbar ingenjörerna bland annat med att utveckla kamerabaserade system för mörkerseende, ultraljudssensorer och radar.

Produkten för mörkerseende "Night vision", som utvecklats där, har tidigare sålts till bland andra BMW.

Men nu är det alltså fler tillverkare som vill ha hjälp med en vidareutveckling av kamerasystemen, som ska kunna finnas i bilarna ute på vägarna om två till fyra år.

-Aktiv säkerhet är ett viktigt konkurrensmedel för biltillverkarna, och nu vågar en del av dem satsa igen. För ett år sedan var situationen en helt annan. Då var det panik, säger Henrik Kaar, informationschef på Autoliv.

Aktiv säkerhet är fortfarande ett litet område för Autoliv.

Det omsätter i dag mindre än 700 miljoner kronor, enligt Henrik Kaar. Hela företaget tog in 45 miljarder kronor förra året.

-Men det växer snabbast, eftersom biltillverkarna ser aktiv säkerhet som ett viktigt konkurrensmedel, säger Henrik Kaar.

Anders Trapp, som bevakat fordonsbranschen på SEB Enskilda i tio år, instämmer.

- Och eftersom biltillverkarna lägger över allt mer utveckling på sina underleverantörer gör Autoliv helt rätt som vågar satsa på utveckling även i tuffa tider, säger analytikern.

Förutom att man nyrekryterar utvecklingsingenjörer i Linköping, öppnar Autoliv i dagarna en ny testanläggning för aktiva säkerhetssystem i Vårgårda i Västergötland.

Där finns nu en liten stad med gator, byggnadskulisser och fotgängardockor för att ingenjörerna ska kunna testa utrustningen vid kritiska situationer vid körning i stadsmiljö.

Satsar på lågkostnadsländer

Sedan krisen inleddes har Autoliv minskat antalet anställda med strax över 10 000 personer. Den svenska verksamheten har drabbats lika hårt. 400 av de 1 640 anställda har fått gå.

Neddragningarna inom FoU och kundspecifika utvecklingsprojekt har varit mindre drastiska, med en reducering på 500 ingenjörer. Fokus på säkerhet för småbilar och aktiv säkerhet har gjort att en större andel nu jobbar med FoU.

Nästan en fjärdedel av utvecklingsingenjörerna jobbar i lågkostnadsländer. Nästa år ska andelen vara 30 procent. Två nya utvecklingscentrum finns i Kina och i Indien.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt