Bilstereon gör bakrutan till subwoofer

2011-02-17 14:12  
Magna har testat bakrutan på en Chrysler 300 som subwoofer.

Genom att använda bilens bakruta som högtalarmembran har Magna ersatt subwoofern i bilens ljudanläggning.

Underleverantören Magna har experimenterat med tekniken i fyra år, och känner sig nu mogen att visa upp den för tidningen Detroit News medarbetare.

Idén föddes ur ett uppdrag att hitta bättre isolering mot störande ljud utanför bilen. Magnas tekniker använder en ordinär bakruta och fäster den till karossen med ett mjukt isoleringsmaterial. Med metoden dämpas oljud från utsidan inne i kupén.

Sedan monterar de två signalprocessorer i rutans nederkant. Bassignalerna från stereoanläggningen går till en förstärkare som ökar spänningen från 12 volt till 200 volt. Strömmen påverkar signalprocessorerna som får rutan att vibrera som ett högtalarmembran tack vare det mjuka isoleringsmaterialet.

Fördelarna är att man sparar in utrymmet för den volymkrävande subwoofern, samtidigt som man sparar vikt och energi.

Till Detroit News säger Greg Rizzo vid Magna att det är som att sitta i en subwoofer. Utanför bilen hörs inte högtalarljudet.

Bakrutan fungerar samtidigt som ljudisolering.

Magna ska nu finslipa tekniken så att den passar för masstillverkning. Hittar man en lämplig beställare bland biltillverkarna kan rutan finnas som produkt till 2015 års modeller.

Håkan Abrahamson

Mer om: Bilruta Subwoofer

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt