Biljättens chef: ”Vi är de enda som tjänar pengar på elbilar”

2018-02-20 07:02  

Tesla, BMW och Volkswagen må ha elbilar – men de blöder. Det menar Renault-Nissan-Mitsubishis chef Carlos Ghosn.

– Vi är troligtvis den mest utvecklade biltillverkaren när det kommer till elbilskostnader, säger han.

Framtiden är elektrifierad – alla biltillverkarna tävlar om vem som kan säga detta oftast. Men trots att flera märken nu har sålt sina eldrivna modeller i flera år, är det fortfarande en förlustaffär. Tesla, vars hela modellpalett består av batteribilar, gör brakförluster – och i övriga fall subventioneras elbilar och investeringen i ny teknik av gamla hederliga bensin- och dieselbilar.

Men det finns ett undantag.

Det är i en intervju som Renault-Nissan-Mitsubishis chef Carlos Ghosn framhåller att man har gått från investeringsfas och etableringsfas – till en där man faktiskt får profit.

Läs mer: Biljättarnas kamp – om ladduttaget

Koncernen överraskade marknaden när man i sin årsrapport för 2017 avslöjade att man nått nytt rekord för rörelseresultatet: 3,8 miljarder euro – en ökning med 17,4 procent jämfört med året innan. En del i detta är att man redan 2008 började satsa på elbilar – och nu börjar den satsningen bära frukt.

– Vi sa det redan 2017 att vi troligtvis är de enda som tjänar pengar på elbilar. Vi vet att det är en brant kurva innan du börjar tjäna pengar på elektrifierade bilar. Och jag tror att vi har kommit långt, säger Carlos Ghosn i en intervju med CNBC.

Läs mer: Tesla slår nya rekord i Norge

Hela koncernen sålde 10,6 miljoner varav 91 000 var elbilar – så det är fortfarande bara en bråkdel som är elektrifierade. Men om man nu börjat tjäna pengar på varje såld bil så lär detta i sig accelerera övergången.

I intervjun pratade Ghosn även om de synergieffekter som de tre märkena har av varandra. Genom att dela på kostnaderna för ny teknik och komponenter kan man hålla priserna nere och spara pengar på att flera modeller använder samma delar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt