Biljätten: Sverige halkar efter i elektrifieringen

2018-07-06 15:23  
Det behövs mer av det mesta, inklusive laddmöjligheter, enligt rapporten. Foto: TT / AP Photo / Koji Sasahara

Världen står inför en förändring men utvecklingen går för långsamt i Sverige. Det anser fyra tunga el- och fordonsföretag och lämnar fram en handlingsplan.

Teknikkonsulten WSP har på uppdrag av Volkswagen, Scania, Ellevio och Vattenfall skrivit en rapport om hur transporter i Stockholms innerstad kan elektrifieras till 2030. Den presenterades nu under Almedalsveckan.

Volkswagen, som tack vare att de utsläppsfuskade kom att bli en viktig orsak till de dieselförbud som nu är på väg att införas i Europas städer, har sedan dess lagt fram en omfattande elektrifieringsstrategi för fordonsflottan. Scania dömdes å sin sida för kartellverksamhet för att ha förhalat teknik tänkt att minska utsläppen. Scania har nekat och överklagat domen.

I rapporten förs nu fram att Sverige halkar efter på området elektrifiering: ”I vissa avseenden har vi kommit ganska långt, exempelvis teknikmässigt. Men vi halkar också efter utvecklingen. Norge ligger före vad gäller försäljning av elfordon och utbyggnad av laddinfrastruktur”, står det.

Läs mer: Busslinje i Lund kan elektrifieras med elväg

Rapporten lägger fram ett antal åtgärder, eller ”milstolpar”, som behövs för att transporter i Stockholms innerstad ska bli elektrifierade till år 2030. Med innerstaden menas Stockholm innanför trängskattezonen exklusive Essingeleden. I begreppet elektrifierat ingår hybrider som enbart körs på el samt vätgasfordon. Här är ett urval av åtgärderna:

2020: Ellastbilspremie. En elbil kostar lika mycket som en dieselbil. Miljözon 2 införs för hela innerstaden och Miljözon 3 för begränsade områden.

2021: Differentierad kilometerskatt för tunga lastbilar. Krav på fossilfria arbetsmaskiner vid markanvisningar. Bussladdning möjliggjord.

2022: Minskade möjligheter att överklaga ledningsdragningar. Smarta elnätslösningar för dubbelriktade elflöden. Nytt innerstadsavtal som tillåter elbussar.

2023: 30 laddpunkter för snabbladdning som komplement till normalladdning.

2024: Nya regelverk som underlättar utbyggnad av energilager. Trängselskattehöjning. Miljözon 3 utvidgas.

2025: Mål om 100 procent utsläppsfrisfria personbilar.

2026: Enbart elbussar i kollektivtrafiken i innerstaden.

2027: Elnätet utbyggt för det behov som finns 2030. 70 laddpunkter för snabbladdning.

2028: Krav på utsläppsfria byggtransporter. Miljözon 3 utvidgas ytterligare.

2030: Miljözon 3 införs i hela innerstaden. Förbud mot att sälja fossila bränslen i innerstaden. Förbud mot att sälja bensin- och dieseldrivna fordon.

På detta sätt skulle all transporter förutom helikoptrar, vissa arbetsfordon och särskilda fordon som brandbilar och snöröjningsfordon kunna elektrifieras, enligt rapporten som också är en inbjudan till dialog om hur det hela ska realiseras.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL