Bilfabriker i Europa rullar igång – Volvo bygger karosser

2020-04-16 13:04  
Nybygga bilar vid Volkswagens fabrik i Zwickau, Tyskland, den 17 mars – dagen då företaget meddelade att de flesta av fabrikerna i Europa skulle stängas. Foto: TT

Bilindustrin i Europa är på väg att starta igen efter en månads produktionsstopp. Volvo Cars börjar bygga karosser på fabriken i Göteborg under fredagen. Biltillverkningen återupptas på måndag. Även Volkswagen och Daimler startar sina fabriker.

I mitten av mars stoppades produktionen i de flesta av Europas bilfabriker på grund av coronapandemin. De tre direkta orsaker som angavs var omtanke om personalens hälsa, låg efterfrågan från bilköpare, och svårigheter att få säkra leveranser av delar och komponenter.

Nu bedöms läget ha stabiliserats, totalt sett.

– Situationen för våra leverantörer är sådan att vi kan starta produktion igen, även om det fortfarande finns störningar, säger Stefan Elfström, presstalesperson på Volvo Cars.

Läs mer: VW: Därför är prestanda viktigt för laddhybrider

Han framhåller också att man följer myndigheternas rekommendationer om distansering, i själva arbetet.

Biljätten Volkswagen har gjort en plan med 100 punkter om hur de anställdas hälsa ska skyddas. "Volkswagen har förberett sig intensivt för dessa steg under de senaste tre veckorna", säger verksamhetschefen Ralf Brandstätter enligt ett pressmeddelande.

Fabrikerna i Bratislava och tyska Zwickau sätts igång på måndag. En vecka senare återupptas tillverkningen vid Volkswagens övriga fabriker i Europa och Ryssland, samt i USA.

Läs mer: Uniti vill rekonstruera sig ur krisen – med annonstavlor

Daimler, som bland annat tillverkar Mercedes, kommer också att starta flera fabriker i Tyskland i nästa vecka, enligt Reuters.

I Asien pågår produktion redan i många bilfabriker, bland dem Volvos.

Micke Larsson/TT

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt