Bilen bromsas av bråk

2016-04-19 06:00  

Biltillverkaren Renault vill att vi ska använda biltiden för att kommunicera med varandra. Nu lanserar företaget en bil som bara går att köra om man för ett kärleksfullt samtal.

Minns ni ramsan ”Renault för två, en sitter i och en skjuter på”?  Nu lanserar den franska bilbyggaren en modern variant av en bil som behöver två för att kunna köras. Men i stället för fysiskt samarbete handlar det den här gången om att skapa bra och kärleksfull kommunikation i kupén.

Den nya bilen är utrustad med en Raspberry Pi-dator som övervakar samtalstonen i bilen. Om  de som åker med höjer rösten, eller inte pratar alls, så hindras föraren från att trycka ner gaspedalen och bilen stannar.

Bilen görs bara i ett exemplar och är en del av en reklamkampanj som svenska byrån Edelman Deportivo står bakom.

Edelman Deportivo gillar att använda uppkopplade prylar i sina kampanjer. Tidigare har företaget bland annat låtit människors drömmar styra en hemsida och byggt en robot som rakar skägg på distans.

– Vi vill skapa engagemang och diskussioner och gör det genom teknik som vi tycker är kul men som självklart också får folk att tänka. Det måste finnas ett sammanhang och får inte bli bara en lösnäsa, säger Andreas Zannin på Edelman Deportivo.

Bilen med brist-på-kärlek-bromsen får inte köras på allmän väg av säkerhetsskäl. Därför har Andreas Zannin och hans kolleger också byggt en variant som i stället för att fysiskt bromsa bilen ger ifrån sig en varningssignal om samtalstonen närmar sig bråk eller om kommunikationen avstannar. Den fungerar lika bra hemma vid köksbordet som i bilen, och den som vill kan själv ladda ner en lista över delar och programkoden som används i bygget.

– Det är lite ”gör det själv” och kräver lite lödande, säger Andreas Zannin.

Jonas Ryberg

Mer om: Raspberry Pi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt