Bildspel: Här är Volvos nya XC60

2017-03-07 14:07  

Volvos XC 60 har sålt bäst av bolagets modeller i flera år och när det var dags för att hitta inspiration till den nya modellen gick designteamet bokstavligen till havet.

(Artikeln har uppdaterats)

Drivved ska ge bilen en skandinavisk känsla och det finns gott om gråbrunt trä i panelerna.

När föregångaren har varit en stor succé skulle man kunna tro att designchefen Thomas Ingenlath skulle ta det försiktigt. Varför försöka laga något som inte är trasigt?

– Det är bara att försöka glömma det som varit och hitta på något helt nytt. Det är klart att XC|60 varit en ikon, men man måste vara respektlös och lite modig, säger han under en träff på bilmässan i Geneve, bara minuter efter att den nya modellen avtäckts.

De båda modellerna har likheter, men de skiljer sig också på några avgörande punkter. Nya XC|60 byggs på bolagets stora SPA-plattform, samma som används till bilarna i 90-serien och även en stor del av tekniken kommer från de större syskonen. Dit hör till exempel framljusen som fått namnet Tors hammare i 90-serien. Nya XC|60 lanseras också av Volvo som en premiumbil, vilket märks på priserna.

Läs mer:

Läs mer: Nya 90-serien lyfter Volvo Cars

Så var det då drivveden. Det är inte ovanligt att designers hittar inspiration på de mest oväntade ställen och när aluminium och olika typer av moderna plaster dominerar inom bilbranschen, måste nog drivved höra till det mer ovanliga.

– Många gånger dyker det upp rena marknadsföringsbluffar, men Torslandafabriken ligger faktiskt bara en kvarts bilkörning från havet där man hittar drivved. Det ger en fin Volvokänsla åt interiören och är något helt annat än klichéerna med brunt trä som man kan se på andra håll, säger Thomas Ingenlath.

Det ska understrykas att materialet i bilarna inte är drivved, utan trä som behandlats för att fram en grov yta och som fått en skyddande yta.

Den nya modellen får också fler nya säkerhetsfunktioner som mildrar kraften vid frontalkollissioner och som minskar riskerna för kollision vid filbyten. Pilot Assist, Volvos avancerade halv-autonoma förarassistanssystem, som tar hand om styrning, acceleration och inbromsningar på vägar med tydliga vägmarkeringar i hastigheter upp 130 km/h, kan fås på nya XC60 som tillval.

Läs mer:

Läs mer: Volvo Cars nyanställer 700

Under huven kan man få hybridmotorn T8 Twin Engine, som ger 407 hästkrafter och accelererar från noll till hundra kilometer i timmen på 5,3 sekunder.

Det går även att få dieselmotorerna D4 eller D5, som ger 190 respektive 320 hästkrafter, eller bensinalternativen T5 eller T6, som kan ge 254 respektive 320 hästkrafter.

Produktionen av bilen, på Torslandafabriken, ska enligt planerna dra igång i mitten av april.

Vid presentationen i Geneve avslöjade Volvo Cars vd Håkan Samuelsson att bolaget kommer att lansera den ännu mindre SUV:en, XC 40, under hösten.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt