Fordon

Bilbranschen vill dämpa prisökning på bilar – med slopade tullar

På bilden syns tillverkning av personbilar i Volvo Cars fabrik i Torslanda. Arkivbild. Foto: ADAM IHSE / TT

Nytillverkade bilar kan bli flera tusenlappar dyrare till följd av stigande stålpriser, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Nu uppmanas EU:s handelsministrar att slopa importtullarna på stål för att dämpa prisökningen.

Publicerad

Inköpspriset på stål — som används i bland annat biltillverkning – har stigit till de högsta nivåerna sedan 2008, enligt Bil Sweden som representerar de stora svenska fordonstillverkarna och importörerna av personbilar, bussar och lastbilar.

– Varmförzinkat stål är en sort som vi köper in i stora volymer. Priset på det har ökat från 550 euro per ton i juli 2020, till 1 150 euro per ton nu i maj. Tillverkningen av en personbil kräver i snitt 900 kilo stål, vilket har inneburit att bilar har blivit omkring 5 000 kronor dyrare att tillverka sedan i somras, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här