Bilar betydligt törstigare än utlovat

2017-05-10 13:39  

Vissa bilmodeller drar 50 procent mer bränsle än specifikationen anger. Motormännen går till storms mot biltillverkarna.

I kommande nummer av Motormännens riksförbunds tidning Motor publiceras en jämförelse mellan sju olika bilars uppgivna förbrukning kontra den uppmätta. Motormännen är inte nöjda med resultaten:

– Bilisterna är lurade och rättslösa, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert.

Motormännen har genomfört egna tester samt använt sig av uppgifter från en stor studie av tankesmedjan Transport and environment. Sistnämnda visar att skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning har ökat rejält de senaste åren. 2001 var skillnaden i snitt 9 procent. 2015 hade den ökat till 42.

Bland de testade bilarna sticker elhybriden Mitsubishi Outlander PHEV ut. Den har en uppgiven förbrukning på 1,8 liter per hundra kilometer. Tidningen Motor mätte förbrukningen till 6,1 vilket innebär mer än tre gånger så mycket. De flesta bilar ligger kring 40 procent högre verklig förbrukning.

Enligt Allmänna reklamationsnämnden är en tillverkare eller försäljare inte rättsligt bunden av den specificerade förbrukningen så länge den utgår från EU:s testkörcykel. Enligt Carl-Erik Stjernvall anpassar tillverkarna systematiskt bilarnas egenskaper för att optimera den specificerade förbrukningen.

– Som konsumenter är vi både lurade och mer eller mindre rättslösa, vilket är en stor skandal, säger han och menar att situationen är ”orimlig”.

Magasinet har frågat de sju biltillverkarna om de kan tänka sig att även ange verklig förbrukning. Peugeot och Citroën har redan börjat med detta. Toyota, VW, Mazda och Ford är positiva. Kia menar att man följder gällande regelverk medan Volvo över huvud taget inte ville lämna några kommentarer.

Hela testet finns att läsa i kommande nummer av Motor.

Dessa bilar testades

Audi A4 Avant 2,0 TDI Q, diesel. Uppgiven förbrukning: 4,7. Verklig förbrukning: 6,8. Skillnad: +45% (Den uppgivna förbrukningen har korrigerats, reds anmärkning)

BMW 320 D EDE Touring, bensin. Uppgiven förbrukning: 4,4. Verklig förbrukning: 6,2. Skillnad: +41 %

Kia Niro Hybrid, bensin /el. Uppgiven förbrukning: 3,8. Verklig förbrukning: 5,1. Skillnad: +34%

Mazda 6 Wagon 2,2 DED, diesel. Uppgiven förbrukning: 5,4. Verklig förbrukning: 6,5. Skillnad: +20%

Mitsubishi Outlander PHEV, bensin/el. Uppgiven förbrukning: 1,8. Verklig förbrukning: 6,1. Skillnad: +233%

Volvo V40 Cross Country D3, diesel. Uppgiven förbrukning: 3,8. Verklig förbrukning: 5,5. Skillnad: +45%

Toyota Prius, bensin/el. Uppgiven förbrukning: 3,0. Verklig förbrukning: 4,6. Skillnad: +53%

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt