Fordon Better Place batterirobot premiärvisades i Japan Här är principen för "batterimacken" - en robot byter ut det urladdade batteriet mot ett fulladdat på en minut. En modifierad Nissan stadsjeep fick visa hur det automatiska batteribytet går till. Hela sekvensen finns på video. Se länken till höger. Så här ser det specialdesignade litium-jon-batteriet ut. För att systemet ska fungera måste det skapas en standard för hur batterierna ska placeras i elbilarna. Nu finns den på riktigt - en batterimack som byter batteriet på elbilen. Själva bytet tar bara drygt en minut. Jonas Hållén Publicerad 14 maj 2009 kl 08.08 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annonse Det amerikansk-israeliska elbilsföretaget Better Place visade igår upp sin "batterimack" för första gången. Demonstrationen ägde rum på den internationella elbilsmässan i Yokohama i Japan. Se hela videon från demonstrationen här. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ elbilar laddhybrider fordon Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Cisco samarbetar med Nvidia – stärker cybersäkerheten med hjälp av ai Hypershield är namnet på en ny Cisco-lösning som ska ge molnet och datacenter ett bättre skydd när vi träder in i ai-eran.
Drömgränsen: Elbilen klarade 100-milatur i verkliga förhållanden En riktig långresa och ett nytt drömmål uppnått. Nio har visat att deras ET7 med det nya 150 kWh-batteriet klarar över 100 mils räckvidd vid verklig körning.
Stockholm får miljözon: ”Först i världen att porta bensin- och dieselbilar” EU-kommissionen har nu godkänt Stockholms nya miljözon som innebär att bensin- och dieselbilar portas, rapporterar lokaltidningen Mitti.