Betalar först när tågen går i tid

2011-05-09 11:24  
Velaro är den senaste snabbtågsgenerationen från Siemens. De kommande ICx-tågen ska levereras från 2016. Foto: Siemens

Tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn köper 300 snabbtåg i den enskilt största ordern någonsin - men betalar först när tågen är felfria.

Deutsche Bahn valde att ge uppdraget till Siemens att leverera en flotta på 300 snabbtåg. De kallas än så länge ICx och ska utgöra ryggraden i de framtida tyska persontransporterna på räls.

Nu rapporterar tidningen Bild am Sonntag att järnvägsbolaget sätter press på tillverkaren Siemens för att få bukt med de kvalitetsbrister som drabbat de nuvarande snabbtågen, som huvudsakligen byggts av Siemens.

Enligt tidningen kommer Siemens inte få betalt förrän man bevisat att varje enskilt tåg rullar felfritt i två månader.

Siemens i sin tur ska ha garanterat att hjulaxlarna ska hålla i minst fyra miljoner kilometer.

Tågen ska byggas så att luftmotståndet minskar. Jämfört med idag ska energiförbrukningen sänkas 30 procent mot nuvarande snabbtåg.

De första tågen ska levereras från 2016. De får en toppfart på 230 km/h. Tåg som levereras senare får maxhastigheter på 250 respektive 280 km/h. Högre hastigheter än så anses inte ekonomiskt försvarbara.

Leveranserna ska pågå fram till 2030. Order finns på 195 tåg till ett värde av 6,3 miljarder euro.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt