Fordon

Besvärliga köldproblem för tågen på Roslagsbanan har fått enkel lösning

En plaxiglasskiva har monterats framför kylaren för att minska kyleffekten - och förhindra att vatten fälls ut och fryser.
X10p på Roslagsbanan är byggda av ABB Railcar (numera Bombardier). Ett X10p tågsätt består av motorvagn (X10p), mellanvagn (UBp) och manövervagn (UBxp). Foto: Lasse Burell

Tågen på Roslagsbanan klarade inte kylan. En ingenjörsmässigt mycket enkel lösning ska nu förhindra att problemet uppstår igen.

Publicerad

Under förra veckans köldknäpp drabbades många av Roslagsbanans vagnar av fel som orsakade förseningar och inställda tåg.

Fordonen, X10p, har under många år fått problem vid kyla, uppger trafikoperatören Arriva. Under vintern har ett nytt tryckluftsystem installerats på samtliga fordon, efter att först ha utvärderats på två av dem. Men det verkar inte ha gått som planerat, trots att systemet var specificerat att klara av 40 minusgrader.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här