Batterisamarbetet ska ge GM:s bilar mer räckvidd

2021-03-16 07:00  
GM:s nya samarbetspartner har redan tagit fram ett batteri med dubbelt så hög energitäthet, som samtidigt är lika hållbart och säkert som ett vanligt litiumjonbatteri. Foto: GM

Nu tar General Motors hjälp av batteribolaget SES för att öka energitätheten hos sina bilbatterier. Samtidigt som räckvidden ökas ska tillverkningskostnaden minska med 60 procent.

General Motors ambition är att hela fordonsflottan ska vara elektrifierad till och med 2035 – med 30 modeller på banan redan 2025. Biljätten vågar uppenbarligen inte förlita sig på sitt Ultium-batteri. För att komma vidare i utvecklingen har GM nu startat ett samriskföretag med tidigare Solidenergy Systems, nu kallat SES – som är ett bolag sprunget ur Massachusetts Institute of Technology 2012.

Tillsammans ska de utveckla batterier med en ökad energitäthet, och deras plan är att bygga en testanläggning i Woburn, Massachusetts. Förhoppningen är att en förproduktionsmodell med hög kapacitet ska stå färdig till 2023. Siktet är inställt på att batterikostnaden ska kunna sänkas med 60 procent till mitten av årtiondet, skriver SES på sin hemsida.

När GM presenterade sitt Ultium-batteri så angav man räckvidden till minst 644 km – och den siffran har sedan reviderats till 724 km med nästa generations kemi. Ultium-cellerna har utvecklats internt men tillverkas i samarbete med LG Chem. GM:s förhoppningar kring samarbetet med SES handlar inte bara om minskade tillverkningskostnader.

– I det långa loppet så kommer det här att innebära en längre räckvidd till en lägre kostnad. Och det betyder sannolikt också mindre batterier, och därmed ett lättare fordon, säger Kent Helfrich, chef för GM:s avdelning för global elektrifiering och batterisystem, till the Verge.

SES har lagt nära tio år på att öka energitätheten i litiumjonbatterier, och de har utvecklat ett "anod-fritt" litiummetallbatteri som tack vare flera nya material har en dubbelt så hög energitäthet som vanliga litiumjonbatterier i exempelvis bilar. Nu vill biljätten komma åt deras tillverkningsprocess för litiummetall-anoder och flytande elektrolyt, för att förbättra livscykeln hos batteriernas i GM:s bilar.

John Edgren

Mer om: GM Batterier

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt