Fordon

Batterisamarbetet ska ge GM:s bilar mer räckvidd

GM:s nya samarbetspartner har redan tagit fram ett batteri med dubbelt så hög energitäthet, som samtidigt är lika hållbart och säkert som ett vanligt litiumjonbatteri. Foto: GM

Nu tar General Motors hjälp av batteribolaget SES för att öka energitätheten hos sina bilbatterier. Samtidigt som räckvidden ökas ska tillverkningskostnaden minska med 60 procent.

Publicerad

General Motors ambition är att hela fordonsflottan ska vara elektrifierad till och med 2035 – med 30 modeller på banan redan 2025. Biljätten vågar uppenbarligen inte förlita sig på sitt Ultium-batteri. För att komma vidare i utvecklingen har GM nu startat ett samriskföretag med tidigare Solidenergy Systems, nu kallat SES – som är ett bolag sprunget ur Massachusetts Institute of Technology 2012.

Tillsammans ska de utveckla batterier med en ökad energitäthet, och deras plan är att bygga en testanläggning i Woburn, Massachusetts. Förhoppningen är att en förproduktionsmodell med hög kapacitet ska stå färdig till 2023. Siktet är inställt på att batterikostnaden ska kunna sänkas med 60 procent till mitten av årtiondet, skriver SES på sin hemsida.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här