Batterijätte planerar europafabrik

2011-02-04 14:58  

SB LiMotive, en av världens största tillverkare av batterier, till el- och hybridbilar planerar att öppna en ny fabrik i Europa. Företaget har redan en toppmodern anläggning i Ulsan i Sydkorea.

Udo Rügheimer, presstalesman för tyska Bosch, hälftenägare i SB LiMotive, bekräftar att det finns sådana planer, men tillägger:

- Det blir inga beslut förrän 2013. Och beslutet kommer att bero på hur marknaden ser ut och var våra viktigaste kunder finns placerade.

I dag har SB LiMotive avtal med BMW och Fiat om leveranser av bland annat litiumjonbatterier till biltillverkarnas elbilar.

BMW ska bygga en liten elbil för storstäder, baserad på den gamla klassiska Minin. Fiat bygger en elvariant av sin lilla ”bubbla” 500.

Koreanska Samsung och tyska Bosch bildade SB LiMotive 2008 för att utveckla, tillverka och sälja litiumjonbatterier för elbilar.

Bosch är en av världens största underleverantörer till fordonsindustrin och har ett stort kunnande när det gäller hybriddrift och eldrift. Men när det gäller erfarenhet av litiumjonbatterier behövde det tyska företaget hjälp av Samsung, en av världens största tillverkare av sådana batterier.

Företagens gemensamma fabrik i Ulsan är en av de modernaste i världen.

- Deras framsteg är enorma, säger en person som besökte fabriken strax efter att den hade öppnats.

- De har gjort stora framsteg när det gäller att förlänga batteriernas livscykel och förbättra kvalité och säkerhet. De har skalat upp battericellerna från 20 Ah till 40 och nu 66.

Om SB Limotive öppnar en ny fabrik i Europa skärps konkurrensen ytterligare på en tuff marknad. Redan i dag finns ett halvt dussin stora företag som vill leverera litiumjonbatterier till el- och hybridbilar.

Här finns till exempel kinesiska BYD,  Panasonic EV Energy (ägs till 60 procent av Toyota och till 40 procent av Panasonic och har tillverkat batterier till elhybriden Toyota Prius sedan 1997), koreanska LG Chem, som förser Chevrolet Volt med battericeller, japanska Nec, som har samarbete med Nissan Renault och japanska GS Yuasa som samarbetar med Mitsubishi och Honda.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt