Batterifärja på tur vid Västkusten

2017-05-04 14:37  
Färjan Airi El Foto: Krister Nilsson, www.skargardsbatar.se/

Färjan Airi El drivs med litiumbatteri och har plats för upp till 90 resenärer. I veckan visas den upp i Öckerös skärgård.

Den batteridrivna färjan Airi El är just nu på besök i skärgården i Öckerös kommun. Färjan som visas upp är en prototyp, från forsknings- och utvecklingssamarbetet BB Green, där flera olika företag inom båtbranschen deltar. Projektet finansieras delvis av EU-komissionen.

Ulf Tudem på SES Europe är presstalesperson för projektet. När Ny Teknik når honom är han ombord på Airi El, som just är väg mot sin demonstrationstur på Västkusten. Han berättar om hur den mindre demonstrationsbåten skiljer sig från färjan som de snart hoppas kunna tillverka för kommersiell trafik.

– På prototypen har batteriet halv kapacitet, till skillnad mot hur det kommer att vara på den färdiga båten. Det är på 200 kWh, det färdiga ska ha en kapacitet på 400-500 kWh.

Läs mer:

Läs mer: Linfärjan Gerd går från diesel till el

Det är också lättare än det 6 ton tunga litiumbatteri som ska finnas i den fullskaliga versionen. Just nu finns också en generator ombord för att ladda båten, men i den färdiga versionen ska batteriet gå att ladda fullt på mindre än 30 minuter, när den ligger i hamn.

– Om du kör i hög hastighet, vi kör mellan 25 och 30 knop, så räcker batteriet i 6 till 7 nautiska mil, motsvarande ungefär en kvart, berättar Ulf Tudem. Det är ungefär hälften av vad den färdiga modellen ska klara av.

Namnet på färjan är en blinkning till dess tekniska detaljer, den drivs på el och är också ett så kallat ”air supported vessel”, det vill säga att fartyget är försett med en kudde av luft under skrovet, som genereras av inbyggda tryckskapande fläktar.

Läs mer:

Läs mer: Robot laddar batterier som ska driva färjorna

– Skillnaden mot en svävare är att en svävare har gummikjol, det har inte vi, för den går ofta sönder. Här är allt en integrerad del av själva skrovet, säger Ulf Tudem.

Nu hoppas företagen bakom BB Green på att få in sin första beställning på en batterifärja för komersiell trafik.

På Öckerö kommuns hemsida finns tider för den som är sugen på att åka med.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt