Fordon

Batteriets livslängd stor svaghet

I demonstrationsbilen från EV Adapt används litiumjärnfosfatbatterier från amerikanaka K2 Energy Solutions. Foto: K2

Det nya, svenska elbilen från EV Adapt i Nöding får ett amerikanskt batteri, tillverkat i Kina. Uppbyggnaden gör det billigt och stabilt, men de många cellerna kan ställa till problem.

Publicerad

I tisdags förra veckan avslöjade de två svenska företagen Alelion och Autoadapt att de ska bygga en elbil på chassit och karossen av Fiat 500-bilar.

De har gemensamt bildat företaget EV Adapt, som ska sina lokaler i Alelions nybyggda batterifabrik i Nödinge i Ale kommun, bara ett stenkast från Nol där batteritillverkaren Tudor tidigare höll till.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här