Batterierna förbjuds i tio år – Ford och Volkswagen undantas

2021-02-21 07:30  
Fords eldrivna version av pickupen F-150 och Volkswagens elbil ID.4 tillverkad i USA förlitar sig på SKI:s bannlysta batterier. Foto: Volkswagen och Ford

De förlorade striden mot LG Chem och nu förbjuds SKI att under en tioårsperiod ta in eller tillverka vissa batterikomponenter i USA. Leveranserna till Ford och VW undantas dock i ett antal år.

Brottet skulle ha skett i samband med att SK Innovation (SKI) anställde 77 personer som tidigare jobbade vid LG Chems litiumjonbatteridivision, där de första kommersiella cellerna av påstyp utvecklades för bilindustrin. 2019 stämde LG Chem sin konkurrent, detta med påståendet att de hade stulit företagshemligheter i USA.

Anmälaren sade sig ha bevis för en konspiration mellan sin före detta personal och SKI. En liknande stämning lämnades in i Sydkorea där LG Chem vann i landets högsta domstol, rapporterar Electrek. SKI nekar till anklagelserna. Det har funnits en oro kring att konflikten mellan de koreanska batteritillverkarna skulle påverka leveranserna till bilindustrin, och farhågorna har besannats – på sätt och vis.

Läs mer: Volkswagen breddar elbilsutbudet – ny ”billig” ID.4 lanserad

För LG Chem fick även rätt i amerikanska domstol, och nu har USA:s internationella handelskommission lagt ett tioårigt förbud där SKI inte får ta in vissa litiumjonbatterier i landet – eller tillverka dem i USA. Det gäller för moduler, battericeller och andra komponenter, rapporterar Nikkei Asia.

– SKI:s totala likgiltighet inför våra varningar angående immateriella rättigheter gav oss inget annat val än att lämna in anmälan, sade Jong Hyun Kim, vd för LG Energy Solution.

– Som global ledare och teknisk innovatör ska vi framöver stärka vårt skydd kring immateriella rättigheter ytterligare, säger han.

Förbudet innehåller dock en parentes. Bland de modeller som förlitar sig på SKI-batterierna finns Fords kommande eldrivna version av pickupen F-150 och Volkswagens elbil ID.4. För leveransen bygger SKI batterifabriker i delstaten Georgia, en investering på 2,7 miljarder dollar – kanske inte helt förgäves.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen Golf GTE – ”En laddbar bil med studs”

Den internationella handelskommission har gjort ett undantag där SKI får förse Ford och VW med vissa batteriprodukter för F-150 samt bilar på VW:s MEB-plattform under fyra- respektive två års tid – för bolagens USA-baserade produktion. Detta för att de ska hinna skaffa fram nya batterileverantörer. Ford är glada över att ha fått fyra års respit, men konstaterar samtidigt att det inte är en enkel sak att byta batterileverantör.

Tvisten har även antagit politiska dimensioner. Georgias guvernör har till exempel uppmanat USA:s president Joe Biden att riva upp domen, eftersom den riskerar jobb och investeringar i delstaten. En tänkbar lösning på tvisten är också en förlikning mellan de båda batteribolagen, rapporterar nyhetsbrevet Omev.

John Edgren

Mer om: Batterier Ford

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt