Fordon

Batteri ska kapa effekttopparna på Shells snabbladdnings-mack

Foto: Alfen

En batterilösning för att kunna erbjuda snabbladdning i områden med dålig elinfrastruktur. Nu testar Shell ett system med ett 360 kWh-batteri som ska kunna kapa effekttoppar.

Publicerad

Möjligheten att kunna snabbladda ses som en av de viktigaste parametrarna för att elbilen ska kunna ersätta fossildrivna bilar inom kort. Men hur ska man göra i områden där elinfrastrukturen är bristfällig? Brittiskt-nederländska oljekoncernen Shell testar nu en lösning på en mack i nederländska Zaltbommel där ett 360 kWh-batteri ska se till att öka kapaciteten.

Batteriet innebär att två bilar samtidigt ska kunna ladda i 175 kW, vilket i sig kanske inte är något nytt. Dock innebär det att det går att göra utan att laddstationen i fråga behöver göra kostsamma uppgraderingar av sitt nät/elsystem utan kan köra på sin normala effektkapacitet. Och ladda batteriet så fort laddarna inte används.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här